1782.
SRPSKA,
KUĆA DO KUĆE
Politička
komunikacija sa biračima, i sa članstvom, simpatizerima i glasačima, ko ih ima,
posebna je tehnološka disciplina koju se najprije može detektovati i rasčlaniti
u vremenu izbora.
Tada
mnoge stranke zapadnu u stanje traganja za sloganom a još mnogobrojnije MZKDI Agencije,
agencije sa zajednčkim lažnim nazivnikom Mi Znamo Kako Dobiti Izbore, zapadnu u
vratolomnu utrku kako bi se nametnule i prodale nekoj stranci nesretnici i
kreirale kampanju za nju.
Mi
znamo Ciljne Grupe, mi znamo Podmet i Predikat, mi znamo Talasanje Birača. Tuku
su sintagme a neuki stranački tipovi puše i izigravaju intelektualorijum, iako,
negdje u dubini duše, znaju da neće pobijediti i da nisu nizašta i nizakurac.
Onda
na vidjelo izađu svakovrsne budalaštine, laicizmi, nasilja i torture nad jezikom
i ideologijom. Greške. Nekoliko je najuobičajenijih.
·
Prepisivanje i
falsifikovanje slogana, odnosno poruka. Mi idemo naprijed. Kaže Esdepe. To
Naprijed je Esenesde iskoristio još 2006. Osim toga, ne radi se o tome da oni
idu naprijed. Birače zanima kud ide ono za šta se oni zalažu i šta je to, kako
se zove. Da je realnosti, Esdepe bi poručio Bosna ide nazad. Da Esdepeovci idu
naprijed, to zna i svaka budala. Osim njih. Inače bi im cipele bile okrenute
nazad.
·
Silaža od slogana i
poruka. Mnogi genijalci na isti plakat ili bilbrod namelju razne poruke i
dosjetke tako da nije jasno šta je pisac htio da slaže. Naša Srpska. Jak Doboj,
Jača Srpska. Bolji gradonačelnik. Ni volovi ne jedu iz pretrpanih jasala.
·
Klasične laži. Vratiću
vlast narodu. Da narod može da ima vlast, ne bi išao na izbore. Držao bi je u
rukama.
·
Narcisoidnost kao poruka.
Bolji ljudi. Pozitivna Banjaluka. Mi smo mladi, lijepi i genijalni. Toliko smo
lijepi da nam ne treba ogledalo. A sve nam puca od dobrote.
·
Univerzalne antiporuke.
Vrijeme je za promjene. Riječ je riječ. Voda teče nizbrdo. Muškarci znaju
zašto.
O
Glavnoj Poruci Kampanje sve je već isteoretisano. Sa praksom, međutim, stalno
imamo problema. To je dvorazložan problem. Prvi razlog je što pisci poruka i
reklamnih tekstova dolaze iz pašteta-namaz-toaletpapirne marketnške sfere u
kojoj je posve drugačija moralna vertikala. Tamo je dozvoljeno tako predstaviti
pelene ili uloške da je normalno pomisliti da je dovoljno dva kamiona uložaka
pa da Semberiju odbrane od poplava. Zato takvi pisci i kreatori iznad Čavićeve
svetačke glave bubnu poruku Pozitivna Banjaluka. A, realno, nema mjesta ni
žmigavcu. Nije ni lijevo ni desno. Nit miriše niti smrdi. Ovca jalovica. Drugi
razlog je što same stranke ne znaju o sebi ništa osim što znaju da su izbori.
Ne znaju ni šta im je ideološka platforma, ni šta im je osnova a šta potka, ne
znaju kud gone, što bi rekli iskusniji volovi za neiskusne pastire. Takve
stranke ne umiju da iskažu projektni zadatak onima koji ne umiju da napišu.
A
profilisanje političkog marketinga i njegove instratrukture, specijalizovanih
agencija, istraživača i pisaca, nije isplativo u situaciji kada ni tržišni
marketing nema šta da radi i kada agencije propadaju pod pritiskom dirigovanih
i monopolizovanih poslova.
Pravu
poruku može da kreira samo PIA Stranka. Stranka permanentne izborne aktivnosti.
Stranka koja stalno komunicira sa biračima i javnosti i koja potpuno vlada
svojim potencijalima, orijentacijama i putokazima kratkoročne i dugoročne
prirode. Takvoj stranci ne treba kreativna agencija. Takva stranka porukama ne
govori o sebi i ne šalje prazna pisma sa lažnim poštanskim markama.
Dobra
poruka mora:
·
Da bude jasna
·
Da ne bude banalna
·
Da bude kratka
·
Da bude sama
·
Da govori o onome što je u
središtu političkog djelovanja stranke
·
Da nikada ne govori o
stranci, partiji i neidentifikovanoj izbornoj grupi
·
Da ima notu podsvijesti
jer izbori nisu samo racionalna kategorija nego i iracionalna, podsvjesna,
kolektivno psihološka procedura
·
Da koncentrisano iskaže
politčku filozofiju stranke obojenu aktuelnom mandatnom i vremenskom notom.
Srpska,
kuća do kuće. Kad se čovjek zaljubljuje u ženu, prvo mu se čini da mu je
poznata, da je zna sto godina, samo nikad nije zastala ispred njega. I Kuća Do
Kuće je nešto poznato. Znači Bliskost, Blizinu i Zajedništvo. Šta bi sad to
moglo da znači, sad u izborima. I kakve veze ima Savezom nezavisnih
socijaldemokrata i Republikom Srpskom.
Ima.
Ima. Srpska je glavna tema političkog djelovanja Esenesdea. Esenesde ne govori
o sebi. Govori o onome radi čega postoji i radi čega je dobio glasove. Ali
Srpska kao područje kuće do kuće, kuće uz kuću, čovjeka do čovjeka, ruka ruci,
kao područje zajedništva i sloge, neprekida i kompaktnosti. Kao područje
složnih lokalnih zajednica. Područje bez pustara i napuštenica. Srpska puna
kuća. Puna sretnih ljudi. A sretan je onaj ko ima kuću. I kome je uz kuću još
nečija kuća.
Ta
poruka, Srpska, kuća do kuće, kreirana je kao poruka koja traje cijeli mandat.
Poruka mora da živi. U poruci ljudi moraju da se nađu i prepoznaju. Da nazriju
putokaz a da ne shvate to kao naredbu ili prijetnju. Politička poruka je prije
svega životna poruka. To nisu komitetske smjernice, niti ekonomski bilansi,
niti beznačajne banalizacije. Političku poruku treba približiti narodu. Iz
naroda sve dolazi i narodu se sve vraća.