КАКО
УВРНУТИ
МУДА
ЛОКАЛНОЈ
ВЛАСТИ
II
Дакле, гдје
смо оно јуче стали.
Шта су,
који су и гдје су, проблеми у функционисању локалне власти у укупом властничком
мозаику Републике Српске.
·
Републичка
Власт не зна шта ради Локална Власт. Без обзира да ли су на власти, у општини,
Наши или Њихови. Или будибогснамице, као Вучуревић.
·
Републичка
Власт, Народна Скупштина прије свега, а и Влада, немају никакаве ефективиније
надлежности над Локалним Властима.
·
Министарство
локалне управе и самоуправе је као мушка сиса на кактусу у пустињи. Непотребно.
Нити се коме тамо иде.
·
Константно се
појављују одметнути начелници и градоначелници. Мићић, Петровић, Крмснаовић
ономад, Вучуревић. А они ситнији су паметнији, они се ушуте и раде своје. Само понекад
се у неким структурама неко сјети А, да, ја сам и заборавио да постоји
Невесиње.
·
Улагања у
локалне заједнице реализују се стихијски. Нема ни једног система. Ни Ваши сте,
ни Наши сте. Нико нигдје није донио и усвојио план улагања.
·
Локални
избори служе за тренинг ситног криминала и лоповлука, за фалсификовање воље
бирача, за постизборну злоупотребу власти и за исмијавање политичког система. У
Кнежеву је, на прошлим локалним изборима, странка оног Калинића Бијелог Анђела,
добила три одборника. Ја знам како. Али необјашњиво је.
Шта да се
ради.
·
Законодатура
се мора темељно промијенити. Два нивоа власти се морају проближити. Тако да
Локална Власт буде под лупом Републичке, више него до сада а у мјери користи
грађанима и локалним малим заједницама.
·
Народна
Скупштина треба да доноси одлуке о именовању начелника и градоначелника. На приједлог
Странке која је добила највише гласова за одборничку листу.
·
Нико не
може бити два пута начелник.
·
Нико не
може бити два пута одборник.
·
Нико не
може бити одборнии или начелник ако има неки тржишни интерес, или неко из
његове уже и шире породице. Нпр. Ја одборник а мој брат има каменолом и камионе
за насипање путева.
·
Критеријуми
за кандидовање одборника и начелника, морају да буду законски уређени. Скривање
података пред општинском изборном комисијом, као евидентичарем кандидатура,
треба да буде кривично дјело.
·
Укинути институт Скупштинске Већине у локалној скупштини и
Предсједника Скупштине повлака Бравара. У инцидентним ситуацијама. Скупштином аутоматски
предсједава одборник из странке која има највише гласова. А већина се формира од
тачке до тачке, које делегира Начелник.
·
Народна
скупштина, једном годишње, треба да расправља о извјештају градоначелника у Републици
Српској а о стању у Граду. Са правом усвајања мјера, и опозива градоначелника.
·
Народна скупштина,
код усвајања Буџета мора да усвоји и план улагања у општине (путеви, водовод,
струја, насипи...). На основу мишљења струке, владе и приориета. Тада се
одсијецају феудалци, рукавџије, степеничари, корумптивци итд.
·
Да би се
политичка сценица у општини укрупнила, стабилизовала и повезала са републичком
сценом, цензус мора бити виши од 5% а локални избори се морају одржавати када и
општи.
·
Министарство
локалне управе и самоуправе треба укинути. Потребно је Министарство Културе,
нпр.
·
На свакој
сједници Владе, педесет пута годишње, посебна тачка треба да буде стање у три
општине у Републици Српској. А Влада треба да има надлежности за препоруке,
контроле па и одлуке у изузетним случајевима и областима.
Републици
Српској дугрочно је потребна стабилна власт. Она не може да буде стабилна само
на 42 и више у Народнј Скупштини, у Влади која неће пасти, у подршци Јавности.
Она мора да
буде стабилна у пуној конструкцији. На свим нивоима. И у свим дијагоналама.
Таква стабилност
ће уштедјети много пара, а оне које се утроше даће већи ефект.
Истовремено,
смањиће се број губара, црвице, криминалаца и лопова, који, на дужи рок,
неповратно девастирају НДД Сферу.
Системска Стабилност
Власти Републике Српске, незамјењива је брана Унитаризму и једни пут ка Самосталности
Републике Српске.