2629.
KAKO
POBIJEDITI
KORISTEĆI INTERNET
To je i naslov zanimljivo sistematizovanog
rada Kolina Delanija, osnivača i glavnog urednika Sajta Epolitics.com. S tim
što je on ubacio i 2014. Kako pobijediti 2014. koristeći internet.
Naslov originala: Colin Delany: How to use
Internet to Win in 2014: A Comprehensive Guide to Online Politics for Campaigns
and Advocates, 2013. Tu zanimljivu knjigu jutros je preveo moj drug Vanja
Malidžan.
Delani evidentira osnovnu strukturu Onlajn Kampanje.
·
Centralni punkt, obično Veb Stranica
·
Kontakt sa biračima, simaptizerima i
članovima pomoću CRM, Constituent Relations Management system
·
Širok spektar kanala, onlajn reklamiranje,
digitalni video, Fejsbuk, Tviter, direktni kontakti sa blogerima, mikro
stranice.
Ovo je, svakako, zgusnuto američko iskustvo
gdje je Internet strahovito porastao kao tehnologija političkih kampanja. U Obaminoj
kampanji, prošli put, porastao je na skoro 15% troškova ukupnog budžeta od
jedne milijarde dolara.
Prije detaljnijeg pregleda njegovih
mogućnosti, treba, ipak, uobziriti karakteristike američkog, zapadnog,
tržišno-liberalnog, društva, relativno novog fenomena Otuđenog Kolektiviteta u
kome su svi Onlajn a niko nije Jedan Do Drugog.
Veb stranica je potrebna jer Fejsbuk
stranica nije dovoljna. Na Veb stranici je instalirana baza podataka
simpatizera što je efekt osnovnog zadataka. Regrutovanja. Oko Veb Stranice
kruže svi drugi oblici vaših kontakata. Ali nikad ne zaboravite da je sadržaj
ključ svega, kaže Delani.
Suknja je u modi ali Sadržaj godi.
Da bi se upravljalo sadržajem, potreban je
CMS. Content Management System.
Sve se to uspostavlja da bi se kontaktiralo
i upravljalo biračkim tijelom putem masovnih e-mail poruka.
Suština Internet Kampanje jeste u povratnoj
vezi, odnosno u stalnoj vezi sva svakim ko pristupi Veb Stranici ili nekom od njenih
kanala. To omogućuje polje Doniraj/Registruj se. U Americi je sve Doniraj.
Ali ne treba zaboraviti ni Periferije. Sve male
blogere i terenske stranice, sve pojednačne naloge treba iskoristiti u
jedinstvenoj mreži kako bi koristili Kandidatu, Političkoj Stranci ili velikom
broju kandidata na drugim nivoima. U našem slučaju, kandidatima za narodne
poslanike.
Delany kaže da Fejsbuk kandidatu za
gradonačelnika, naprmijer, može koristiti kao virtuelna kancelarija.
On to govori iz dva razloga. Svi ti kanali
nisu kanalizacija. Da u njih samo saspete sadržaj i odete. Morate, kao
pojedinac ili stranka, biti u stalnoj interakciji. I drugo. Ništa od toga nije
Svemogući Čarobnjak.
Tviter je već nešto drugo.
Obama je 2008. godine, u kampanji, imao sto
hiljada pratilaca, sljedbenika. A 2012. dvadeset miliona.
Amateri poistovjećuju Fejsbuk i Tviter. Tviter
nije masmedijum već kanal do uticajnih ljudi, blogera, novinara, aktivista,
lidera, javnosnika. Ali Tviter zahtijeva mnogo direktnih ili posrednih
pratilaca. Delany je kao i moj Toman. Kaže, u vezi sa Tviterom, Nemojte Biti
Idiot. Jer, ono što jednom lansirate, neizbrisivo je.
Cijeli jedan amerikanizirani segment onlajn
prikupljanja novca i slično, može se preskočiti, da bi bilo prostora da
prepričam Plan Onlajn Kampanje.
Kolin Delani predviđa, i upozorava, da će
onlajn reklamiranje, onlajn regrutovanje, onlajn poručivanje, onlajn
mobilizacija i onlajn prikupljanje sredstava napraviti razliku u izborima za
Senat, Kongres i državne i lokalne pozicije, na izborima ove godine. U Americi.
Nije pomenuo Predsjednika. Ali jeste rekao da je Televizija i dalje bitna kao i
organizacija na terenu.
Prva faza – Uspostavljanje:
·
Postaviti Gugl Alert
·
Lansirati Veb Stranicu sa CRM
·
Fejsbuk stranica i Tviter nalog
·
JuTjub kanal
·
Označiti relevantne blogove
·
Označiti druge bitne onlajn aktere
·
Početi kontakte
·
Reklamirati na Guglu i Fejsbuku
·
Označiti i druge onlajn zajednice
Druga faza – Oživljavanje:
·
Reklamirati Veb Sajt u štampi i na TV
·
Regrutovati nove simpatizere
·
Reklamirati se sa usmjerenjem na donatore
·
Prikupljati sredstva putem e-mail poruka
·
Tražiti volontere putem CRM
·
Instalirati video klipove
·
Intenzivirati odnose sa lokalnim blogerima
i ostalim akterima
·
Pratiti nezavisni onlajn sadržaj o izborima
·
Početi kontakte sa biračima na terenu
Treća faza – Ide Dan Izbora:
·
Početi terenski obilazak i pozivanje
telefonom
·
Organizovati timove volontera
·
Početi pripreme za glasanje poštom
·
Urgirati donacije
·
Onlajn reklame preusmjeriti na ubjeđivanje
običnih posmatrača
I – Konačan Obračun:
·
Organizatori na terenu idu na povećanje
odziva
·
Onlajn reklame takođe se prebacuju na
povećanje odziva
·
Kroz e-mail, Fejsbuk, Tviter, traže se
donacije u posljednjem trenutku
·
Na Dan Izbora posljednji poziv e-mailom i
svim ostalim kanalima kako bi Timovi Na Terenu izveli ljude na glasanje
·
Poslije izbora poslati poruke simpatizerima.
Sad se vraćam pod suknju.
Sve ovo može da koristi a ne mora da smeta
ako, u Republici Srpskoj, imate 2000 mjesnih odbora, dvadeset hiljada aktivista
na terenu, u realnom vremenu, i komunikaciju lidera i kandidata sa blizu
onoliko hiljada učesnika političkih skupova koliko vam treba glasova.
A i kod Delanija, cijeli sistem se, ipak,
na kraju finalizovao Terenom i Ljudima.
Toman bi to ovako opričao.
To je kao da zamišljaš traženje i
korištenje One Stvari bez postojanja njene vlasnice. Pišeš papiriće o tome kako
je ona lijepa, nježna, mazna i vlažna, i ostavljaš ih na vrbama, voćkama,
grabićima i ogradama. Poželjno štampanim slovima i na što više jezika. Onda zamišljaš
kako će taj Onlajn, Jebo Svoju Majn, donijeti ogromne količine Onih Stvari na
mjesta gdje su sinoć ostavljeni papirići i pisamca. Zamišljaš cijelu kampanju,
ovaj, cijelu noć. Čim se zora probudi, skočiš i opet se onlajnuješ, ovaj,
obuješ opanke, trčiš po međama i bogazima, njušiš, bečiš se, kopaš prednjom
nogom i zadnjim krilom. U polubunilu čuješ, na jednoj raskrsnici, da je večeras
Prelo kod Đoke.
Pošto nije bilo Interakcije na vrbama i
tarabnjačama, neki daleki glas ti kaže da je najbolje otići na Prelo, naći bilo
kakvu Vlasnicu i od nje, fejs tu fejs, zatražiti Onu Stvar.
Kada sve prođe, možeš da joj pošalješ
poruku. Ovaj, da kažeš da je voliš.
Šta je najvažnija stvar u svemu. Pa,
opanci.