уторак, 28. јануар 2014.

2629.
KAKO
POBIJEDITI
KORISTEĆI INTERNET

To je i naslov zanimljivo sistematizovanog rada Kolina Delanija, osnivača i glavnog urednika Sajta Epolitics.com. S tim što je on ubacio i 2014. Kako pobijediti 2014. koristeći internet.
Naslov originala: Colin Delany: How to use Internet to Win in 2014: A Comprehensive Guide to Online Politics for Campaigns and Advocates, 2013. Tu zanimljivu knjigu jutros je preveo moj drug Vanja Malidžan.
Delani evidentira osnovnu strukturu Onlajn Kampanje.
·         Centralni punkt, obično Veb Stranica
·         Kontakt sa biračima, simaptizerima i članovima pomoću CRM, Constituent Relations Management system
·         Širok spektar kanala, onlajn reklamiranje, digitalni video, Fejsbuk, Tviter, direktni kontakti sa blogerima, mikro stranice.
Ovo je, svakako, zgusnuto američko iskustvo gdje je Internet strahovito porastao kao tehnologija političkih kampanja. U Obaminoj kampanji, prošli put, porastao je na skoro 15% troškova ukupnog budžeta od jedne milijarde dolara.
Prije detaljnijeg pregleda njegovih mogućnosti, treba, ipak, uobziriti karakteristike američkog, zapadnog, tržišno-liberalnog, društva, relativno novog fenomena Otuđenog Kolektiviteta u kome su svi Onlajn a niko nije Jedan Do Drugog.
Veb stranica je potrebna jer Fejsbuk stranica nije dovoljna. Na Veb stranici je instalirana baza podataka simpatizera što je efekt osnovnog zadataka. Regrutovanja. Oko Veb Stranice kruže svi drugi oblici vaših kontakata. Ali nikad ne zaboravite da je sadržaj ključ svega, kaže Delani.
Suknja je u modi ali Sadržaj godi.
Da bi se upravljalo sadržajem, potreban je CMS. Content Management System.
Sve se to uspostavlja da bi se kontaktiralo i upravljalo biračkim tijelom putem masovnih e-mail poruka.
Suština Internet Kampanje jeste u povratnoj vezi, odnosno u stalnoj vezi sva svakim ko pristupi Veb Stranici ili nekom od njenih kanala. To omogućuje polje Doniraj/Registruj se. U Americi je sve Doniraj.
Ali ne treba zaboraviti ni Periferije. Sve male blogere i terenske stranice, sve pojednačne naloge treba iskoristiti u jedinstvenoj mreži kako bi koristili Kandidatu, Političkoj Stranci ili velikom broju kandidata na drugim nivoima. U našem slučaju, kandidatima za narodne poslanike.
Delany kaže da Fejsbuk kandidatu za gradonačelnika, naprmijer, može koristiti kao virtuelna kancelarija.
On to govori iz dva razloga. Svi ti kanali nisu kanalizacija. Da u njih samo saspete sadržaj i odete. Morate, kao pojedinac ili stranka, biti u stalnoj interakciji. I drugo. Ništa od toga nije Svemogući Čarobnjak.
Tviter je već nešto drugo.
Obama je 2008. godine, u kampanji, imao sto hiljada pratilaca, sljedbenika. A 2012. dvadeset miliona.
Amateri poistovjećuju Fejsbuk i Tviter. Tviter nije masmedijum već kanal do uticajnih ljudi, blogera, novinara, aktivista, lidera, javnosnika. Ali Tviter zahtijeva mnogo direktnih ili posrednih pratilaca. Delany je kao i moj Toman. Kaže, u vezi sa Tviterom, Nemojte Biti Idiot. Jer, ono što jednom lansirate, neizbrisivo je.
Cijeli jedan amerikanizirani segment onlajn prikupljanja novca i slično, može se preskočiti, da bi bilo prostora da prepričam Plan Onlajn Kampanje.
Kolin Delani predviđa, i upozorava, da će onlajn reklamiranje, onlajn regrutovanje, onlajn poručivanje, onlajn mobilizacija i onlajn prikupljanje sredstava napraviti razliku u izborima za Senat, Kongres i državne i lokalne pozicije, na izborima ove godine. U Americi. Nije pomenuo Predsjednika. Ali jeste rekao da je Televizija i dalje bitna kao i organizacija na terenu.
Prva faza – Uspostavljanje:
·         Postaviti Gugl Alert
·         Lansirati Veb Stranicu sa CRM
·         Fejsbuk stranica i Tviter nalog
·         JuTjub kanal
·         Označiti relevantne blogove
·         Označiti druge bitne onlajn aktere
·         Početi kontakte
·         Reklamirati na Guglu i Fejsbuku
·         Označiti i druge onlajn zajednice
Druga faza – Oživljavanje:
·         Reklamirati Veb Sajt u štampi i na TV
·         Regrutovati nove simpatizere
·         Reklamirati se sa usmjerenjem na donatore
·         Prikupljati sredstva putem e-mail poruka
·         Tražiti volontere putem CRM
·         Instalirati video klipove
·         Intenzivirati odnose sa lokalnim blogerima i ostalim akterima
·         Pratiti nezavisni onlajn sadržaj o izborima
·         Početi kontakte sa biračima na terenu
Treća faza – Ide Dan Izbora:
·         Početi terenski obilazak i pozivanje telefonom
·         Organizovati timove volontera
·         Početi pripreme za glasanje poštom
·         Urgirati donacije
·         Onlajn reklame preusmjeriti na ubjeđivanje običnih posmatrača
I – Konačan Obračun:
·         Organizatori na terenu idu na povećanje odziva
·         Onlajn reklame takođe se prebacuju na povećanje odziva
·         Kroz e-mail, Fejsbuk, Tviter, traže se donacije u posljednjem trenutku
·         Na Dan Izbora posljednji poziv e-mailom i svim ostalim kanalima kako bi Timovi Na Terenu izveli ljude na glasanje
·         Poslije izbora poslati poruke simpatizerima.
Sad se vraćam pod suknju.
Sve ovo može da koristi a ne mora da smeta ako, u Republici Srpskoj, imate 2000 mjesnih odbora, dvadeset hiljada aktivista na terenu, u realnom vremenu, i komunikaciju lidera i kandidata sa blizu onoliko hiljada učesnika političkih skupova koliko vam treba glasova.
A i kod Delanija, cijeli sistem se, ipak, na kraju finalizovao Terenom i Ljudima.
Toman bi to ovako opričao.
To je kao da zamišljaš traženje i korištenje One Stvari bez postojanja njene vlasnice. Pišeš papiriće o tome kako je ona lijepa, nježna, mazna i vlažna, i ostavljaš ih na vrbama, voćkama, grabićima i ogradama. Poželjno štampanim slovima i na što više jezika. Onda zamišljaš kako će taj Onlajn, Jebo Svoju Majn, donijeti ogromne količine Onih Stvari na mjesta gdje su sinoć ostavljeni papirići i pisamca. Zamišljaš cijelu kampanju, ovaj, cijelu noć. Čim se zora probudi, skočiš i opet se onlajnuješ, ovaj, obuješ opanke, trčiš po međama i bogazima, njušiš, bečiš se, kopaš prednjom nogom i zadnjim krilom. U polubunilu čuješ, na jednoj raskrsnici, da je večeras Prelo kod Đoke.
Pošto nije bilo Interakcije na vrbama i tarabnjačama, neki daleki glas ti kaže da je najbolje otići na Prelo, naći bilo kakvu Vlasnicu i od nje, fejs tu fejs, zatražiti Onu Stvar.
Kada sve prođe, možeš da joj pošalješ poruku. Ovaj, da kažeš da je voliš.
Šta je najvažnija stvar u svemu. Pa, opanci.