2627.
neki mi kažu da sam u tekstuljku o medijima i parenju nedorečen, neki pitaju u kojoj su oni ladici, neki kažu dobro si rekao ono sebi... dobro. Sad ću malo da ubijem dosadnim tekstom na istu temu, iz knjige Stranka Permanentne Izborne Aktivnosti koju uskoro objavljujem.
neki mi kažu da sam u tekstuljku o medijima i parenju nedorečen, neki pitaju u kojoj su oni ladici, neki kažu dobro si rekao ono sebi... dobro. Sad ću malo da ubijem dosadnim tekstom na istu temu, iz knjige Stranka Permanentne Izborne Aktivnosti koju uskoro objavljujem.
PRAKTIČNI ODNOSI
S MEDIJIMA
Kada su u pitanju konkretne izborne
aktivnosti, Političke Stranke i Mediji uspostavljaju relacije isključivo na
ekonomskoj osnovi.
Osim zanemarljivog postotka objava koje
spadaju u analitičke, aferaške ili informativno-političke, sve ostalo se
podvodi pod plaćeni i zakupljeni prostor.
U jednom kratkom vremenu, prije vremena
kampanje, ozbiljni mediji se pokušavaju držati korektnosti i balansa da bi
ostavili prostor za podršku onima koji će biti njihovi favoriti ili da ne bi
došli pod nadzor nekog regulatora.
Uključujući cijeli mandatni period,
Političke Stranke imaju nekoliko modaliteta za odnose sa Medijima:
·
Korektan novinarsko-informativni odnos
·
Odnos hladne koegzistencije
·
Finansijski odnos
·
Odnos preko oglašivača.
Svaki od ovih odnosa sadrži cijele lepeze
varijanti, nijansi i primjesa, tako da je teško govoriti o čistim modelima.
Korektan novinarsko-informativni odnos
Ovaj odnos podrazumijeva klasične alatke
koje treba da posjeduje stranka. To su konferencije za štampu, portparoli, PR
služba, Informativna služba, stranačka interetska glasila, medijski
dokumentaristi i analitičari.
U klasičnom načinu odnosa sa medijima i
novinarima Politička Stranka može, izgledno, da bude u pasivnom i podređenom
položaju.
To se rješava Permanentnom Izbornom
Aktivnošću i stalnom inicijativnošću, odnosno proizvodnjom događaja.
Tehnologija klasičnih odnosa zahtijeva
besprijekoran politički život i biografiju stranke.
U slučaju bilo kakve crne rupe, tamne mrlje
ili afere, stranka je izložena opasnostima koje su legitimno novinarsko i
javnosno pravo ali i opasnostima zatvatranja, šutnje ili laganja.
Odnos hladne koegzistencije
U ovoj tehnologiji nalaze se uglavnom
zatvorenije i konzervativnije stranke. To ne mora da znači da se radi o
strankama desnice.
A ona sama primjerena je
visokoindustrijskim ili postindustrijskim društima, društvima visokih
ekonomskih i proceduralnih srandarda.
Moguće je da neka Politička Stranka i u
društima nižih opštih nivoa primjenjuje ovakav odnos prema medijima ali se to
lako može pretvoriti u štetu.
Neregulisana društva zahtijevaju i
neregularne aktivnosti.
Finansijski odnos
Finansijski odnos nije samo kupovina
prostora u medijima sa naznakama da se radi o zakupljenim editorijalima. Jer
je, najčešće, plaćeno oglašavanje i izvještavanje zakonski nedopustivo u godini
izbora ili u cijelom periodu između izbora.
Političke Stranke finansijske odnose sa
medijima mogu da uspostavljaju na nepregledan i neevidentan način, čak i u
razvijenim društvima.
To uključuje nevidljiva plaćanja novinara
ili urednika, organizovanje vlastitih medija koja nisu stranački evidentirana i
obilježena ili omogućavanje, ako je Stranka na vlasti, posebnih drugih
poslovnih ili tržišnih aranžama, kao što su pogodna i jevtina privatizacija,
monopolizacija na tržištu i finansijske transakcije nedostupne drugima.
Odnos preko oglašivača
Veliki oglašivači u liberalno-tržišnim ali
i u tranzicijskim i nestabilizovanim društvima, vladaju medijima i onim što bi
se, krajnje uslovno, moglo nazvati novinarstvom. Krajnje uslovno, jer
Novinarstvo u klasičnom smislu, ili je već odumrlo ili ubrzano odumire.
Veliki oglašivači to mogu da rade direktno
ili preko Agencija. To znači i da su Marketinške Agencije važan medijski
regulator preko kojeg Političke Stranke mogu da utiču ili kontrolišu medije.
Oglašivači su moćan regulator odnosa
Stranke i Medija. Čak i kada se radi o medijima koji su opozicioni,
alternativni i nezavisni. Jer se, vjerovatno, radi o plaćenim medijima preko
inostranih oglašivača koji sredstva plasiraju kroz nevladine organizacije,
grantove i donacije.
Bitno je uočiti da Oglašivački Odnos
destabilizuje političku scenu, politički sistem i stranački sistem. Pošto taj
odnos nije isključivo u rukama stranaka, nego, najčešće, u rukama Velikih
Krojača Geopolitike.
Druga bitna karakteristika OO jeste u tome
što ga više koriste lideri nego stranke i što on više pogoduje liderima nego
strankama. Efektniji je u odnosu Lider – Oglašivači – Mediji.
Ovaj odnos između Stranaka i Medija nikada
nije jedini ili usamljen i preovlađujući odnos. On je kombinovan sa drugim
tehnologijama i zato ga je teško javnosno otpakovati.
Dabome da nema recepta kojeg treba
propisati kao glavnog, sa nekim pomoćnim, kojeg Političke Stranke treba da
usvoje.
Kao i sve, i ovaj politički odnos, to je,
prije svega, Politički Odnos, a ne finansijski ili podzemni, zavisi od opšteg
stanja i uslova u društvu. Kako se društvo mijenja, mijenjaju se i tipovi i
tehnologije odnosa Politike uopšte i Medija i Javnosti.