2010. SNSD
POVJERLJIVA ANALIZA
IZBORA
VEZANA
ZA STRANAČKU ORGANIZACIJU
(izvodi)
·
DOBITNICI OPŠTINSKI ODBORI
Kao mjerilo dobitka i uspjeha na opštim izborima
treba uzeti u obzir rezultate za Narodnu skupštinu Republike Srpske jer je tu
konkurencija i unutarstranačka i eksterna najjača i jer ne postoji glavni
ekstraprofit kojeg imaju lideri i kandidati za pojedinačne funkcije uzimajući i
glasove drugih opcija, neutralnih birača i slično a koje ne mogu dobiti
kandidati za Narodnu skupštinu.
Pri tome treba dobitnike razvrstati u one koji su
dobili od 30 – 40%, one koji su dobili od 40 – 50% i one koji su dobili više od
50% glasova izašlih na izbore. Napominjem da je naš prosječan rezultat za
Narodnu skupštinu bio 36,79%. Iako to samo po sebi nije pobjednički prosjek, u
odnosu na njega tretiram kao dobitnike one koji su osvojili od 30 – 40%.
Opštinske organizacije koje su osvojile od 30 –
40%:
o Novi Grad
o Kozarska Dubica
o Prnjavor
o Čelinac
o Kneževo
o Kupres
o Derventa
o Brod
o Modriča
o Doboj
o Petrovo
o Šamac
o Donji Žabar
o Pelagićevo
o Bijeljina
o Ugljevik
o Osmaci
o Zvornik
o Vlasenica
o Sokolac
o Han Pijesak
o Pale
o Rogatica
o Višegrad
o Berkovići
o Ljubinje
o Trebinje
Opštinske organizacije koje su osvojile od 40 –
50%:
o Gradiška
o Oštra Luka
o Petrovac
o Banjaluka
o Mrkonjić Grad
o Šipovo
o Šekovići
o Srebrenica
o Istočna Ilidža
o I. N. Sarajevo
o Gacko
o Foča
o Čajniče
Opštinske organizacije koje su osvojile više od
50%:
o Laktaši
o Srbac
o Istočni Drvar
o Ribnik
o Milići
o Kalinovik
o Rudo
Opštinske organizacije koje su pobjednici jer su
za Narodnu skupštinu osvojile više od drugih stranaka:
o Novi Grad
o Kozarska Dubica
o Prijedor
o Gradiška
o Laktaši
o Srbac
o Prnjavor
o Oštra Luka
o Kostajnica
o Drinić
o Banjaluka
o Čelinac
o Ribnik
o Mrkonjić Grad
o Jezero (nema odbora)
o Kneževo
o Kotor Varoš
o Šipovo
o Derventa
o Brod
o Vukosavlje
o Modriča
o Doboj
o Petrovo
o Teslić
o Šamac
o Pelagićevo
o Bijeljina
o Ugljevik
o Brčko
o Osmaci
o Zvornik
o Šekovići
o Bratunac
o Srebrenica
o Han Pijesak
o Istočna Ilidža
o Istočno Novo Sarajevo
o Trnovo
o Pale
o Rogatica
o Milići
o Nevesinje
o Kalinovik
o Gacko
o Foča
o Čajniče
o Rudo
o Berkovići
o Bileća
o Trebinje
·
Gubitnici opštinski odbori (za NS)
o Krupa na Uni
o Donji Žabar
o Lopare
o Vlasenica
o Sokolac
o Višegrad
o Novo Goražde
o Ljubinje
·
Područja gubitka – početak silazne putanje?
Najočiglednija analiza Izbora 2010. dobije se uspoređivanjem
planova i zadataka po izbornim jedinicama i njihovom usporedbom sa
ostvarenjima.
IJ 1 – plan 70.450 glasova
IJ 2 – plan 72.325 glasova
IJ 3 – plan 39.200 glasova
IJ 4 – plan 37.100 glasova
IJ 5 – plan 40.100 glasova
IJ 6 – plan 24.000 glasova
IJ 1 – podbačaj za 15.101 glas u odnosu na plan –
21%
IJ 2 – podbačaj za 14.995
glasova--------------------20,7%
IJ 3 – podbačaj za 8.037
glasova---------------------20,5%
IJ 4 – podbačaj za 3.959
glasova---------------------10,67%
IJ 5 – podbačaj za 2.840
glasova---------------------7,08%
IJ 6 – prebačaj
za 1.142 glasa------------------------4,75%
Sa istoka na zapad naši gubici u odnosu na plan
drastično rastu. A organizacija stranke, broj članova, godine postojanja
odbora, pozicije u vlasti, kadrovska zastupljenost, novčani resursi, medijska
prisutnost - sve je na strani zapadnih područja.
Ne može se kao izgovor koristiti slabost
planiranja, odnosno određivanja zadataka jer je ista metodologija uzeta za sve
odbore.
Postavlja se pitanje da li je na ovim područjima,
IJ 1 i IJ 2, prije svega, dostignut zenit i da li je počela silazna putanja?
Svi podaci pokazuju da to nije tačno jer nema rasta protivnika da bi se to
moglo konstatovati.
Uzroci pada u prve dvije izborne jedinice nalaze
se u:
o učmalosti i zatvorenosti organizacije (starački
dom Gradiška),
o prevladavanju Srbac-Kojić sindroma koji preferira
rješavanje „sa šefom“,
o forsiranju pojedinačnog, ličnog, svog interesa
(izbor novog rukovodstva u Prijedoru, da bi predsjednik odbora mogao da bude
poslanik, umjesto bivšeg, a pri tome ne raste broj glasova, što bi bilo
očekivano, nego pada),
o lagodnost vlasti i stranačkih povlastica – niko
od naših ovdašnjih nižih lidera nije ušao u bilo kakav sukob, godinama, sa bilo
kim iz opozicije ili iz nekog drugog „nerijateljskog segmenta“,
o odsustvu terenskog i organizacionog rada što
uključuje identifikaciju birača kao zadnju fazu (osim, dijelom, kod prijedorske
organizacije i osim velike organizacione aktivnosti koju je preduzeo Gavranović
i ekipa u BL, mada je u zadnjoj dekadi kampanje izgubljen dio energije u
šator-art pokretu).
·
Područja dobitka
Područja dobitka, od kojih u nekima nemamo vlast
u opštini, daju druge pokazatelje. Radi se o:
·
Težnji da se
uključi u pobjednike
·
Kolektivnoj
sinhronizaciji pojedinačnih ambicija jer individualne još uvijek ne
prevladavaju pošto ne dobijaju toliko šansi kao na zapadnim područjima
·
Neizgrađenoj
organizaciji na čije područje napadaju kandidati iz raznih opština (npr. kandidat
iz Donjeg Žabara, u kome nema nikakve šanse za glasove potrebne za poslaničko
mjesto, dobija najveći dio glasova na drugim područjima. Tako rade i drugi
slobodni strijelci i rezultat za stranku raste)
·
Nepostojanju
iskustva da pojedinačne relacije mogu da budu efikasnije i da prevladavaju ili,
ako postoje, kao u Vlasenici, loše se odraze na stranački rezultat.
·
Uzroci u organizaciji
Organizaciona izgrađenost nije dostizala
politički značaj stranke i političke robne marke Predsjednika stranke i samog
SNSD. Najveći dio naših procedura ostao je na zakržljalom nivou, kada je broj
odbora bio dva ili tri puta manji. I tada smo, prvi put, ušli u vlast
organizaciono-stranački nedorasli. I 2005. smo preuzeli vlast a 2006.
pobijedili, organizaciono nespremni. Mandat 2006 – 2010. utrošen je u veliki
društveni, politički i ekonomski zamah i vraćanje i očuvanje pozicije Republike
Srpske. Stranka nije imala dovoljno učešća u vlasti, nije bilo kadrovske
protočnosti, prevladavao je „šefe-odnos“ i stoga smo mogli konstatovati, 2010.,
da je prije četiri godine pobijedila „ministarska partija odnosno da je SNSD
predao pobjedu i vlast toj ministarskoj i pomoćničkoj partiji (ne stranci, nego
partiji). Od 63 zamjenika ministara u sekretara ministarstava, njih 40, na
kraju mandata, početkom 2011., nisu uopšte članovi SNSD. Ostali su se učlanili
nakon pobjede kada su natjerani da mandate stave na raspolganje. Samo 7 lica iz
te strukture, od 63, pravih je članova, koji su članovi od ranije i koji su izašli
iz i prepoznatljivi u opštinskim organizacijama. U pojedinim ministarstvima,
koja su „naša“, stanje je još poraznije. I ta greška je uslovila gubitak 4 ili
5 poslaničkih mjesta, zajedno sa padom u IJ 1 i 2.
o Nekoherentno ponašanje
Osnovni preduslov za optimalno iskorištavanje
političkog značaja, organizacionog segmenta i pozicija vlasti jeste jedinstvena
tehnologija proizvodje glasova. Politička stranka je kao i fabrika koka kole,
mora da proizvodi po jedinstvenoj tehnologiji, na mnogo mjesta i po što jednostavnijoj
i jevtinijoj cijeni.
U nas su prisutne razne tehnologije po terenu.
Još ne uspijevamo obučiti dovoljan broj aktera, aktivista i posmatrača ili ih
odbori i kandidati ne uvažavaju. Te različite tehnlogije mogu se identifikovati
kao:
§ Šljunak-asfalt organizacija – nema primjera da
smo tako uspjeli pobijediti
§ Presudan dolazak „šefa“
§ Menadžerisanje, kabadiluk i malidodik sindrom
§ Kupovina glasova
§ Vrbovanje naših „otpadnika“, nezadovoljnika i
frakcionaša da rade za kandidate koje podržavaju susjedni ili neki dalji odbori
Takva izborna ponašanja uslovljavaju i
međuizborni život opštinskih organizacija koji se svodi na to ko će zauzeti
pozicije za sljedeće izbore. Na mnogo mjesta nama se događa da se glavna bitka
vodi za pozicije na listama, poslaničkim i odborničkim, a da se nakog dolaska
na spisak, aktivnost obustavlja. SNSD tako služi kao poligon za pokazivanje i
anuliranje lokalnih individualnih boljki.
Na nekim područjima – Bijeljina – SNSD već
mandatima uređuje igralište i tribine, daje logistiku i publiku a onda lokalane
grupe, pod našim imenom i zastavom vode svoje sokačke borbe od koje nikad nismo
imali koristi nego samo štetu. Sramotno je za SNSD da nas pobjeđuje jedan Mićo
Mićić koji nema iza sebe strukturu i članstvo koje imamo mi.
Moramo prekinuti sa praksom da se odbori
formiraju mimo procedura, odnosno mimo izbora u mjesnim odborima pa dalje.
Svako takvo formiranje odbora je po nečijoj lokalnoj želji a mimo želje
organizacije na terenu koja onda ne želi da radi za takav odbor. I svako takvo
formiranje odbora je otvaranje brane da u stranku uđu naši dojučerašnji
protivnici i da za deset mjeseci staža svrgnu i sklone one koji su deset godina
u organizaciji i na terenu. Taj vanstranački stampedo produkuje permanentnu
anarhiju i dezorganizaciju.
Za pet godina smo udvostručili broj članova, sa
72.000 na 145.000. To zahtijeva jednako nadgrađenu organizacionu struktur,
veliku odgovornost i jedinstvenu tehnologiju. Nema dovoljno podrške za taj
napor.
Ponekad mi se čini da je stranka samo moja, da treba
samo meni i da za to samo ja o tome pričam.
o Individualizam
Gubimo potreban nivo kolektiviteta. Niko od nas,
osim Dodika, bez SNSD nije ništa. Ogroman broj lidera na nižm nivoima to ne
želi da prihvati nego koristi ime SNSD i politička leđa predsjednika stranke za
gole individualističke potrebe. Jasno je da je politička stranka i skup
pojedinačnih interesa. Ali je i monolit grupnog i društvenog interesa. Mjeru
između ta dva interesa ne možemo prepustiti pojedincima. To mora da određuje i
kanališe Stranka.
Osvijetliću samo neke aspekte individualizma.
§ Borba za vlastite glasove
Preveliki
liberalizam i otvorenost stranke omogućuje raznim eksternim igračima da
dospijevaju na naše liste. Takve kandidate organizacija na terenu najčešće ne
prihvata što umanjuje stranačke, organizacijske, glasove. Oni, pak, su
prinuđeni da rade na način kako su naučili u drugim strankama, pomoću para,
ucjena, klika, na sve druge neregularne načine i na taj način omogućuju prolaz
dok naši kandidati, kandidati iz organizacije, ne prolaze. To se direktno sveti
u apatiji organizacije, deaktiviranju desetina aktivista i nezadovoljstvu i
kandidata i naših lokalnih lidera. Tako mi sami ubijamo svoju organizaciju.
Tu
borbu za vlastite glasove vode i naši kandidati. Slučaj Mirka Kojića koji je
dobio mnogo više glasova nego što mu treba za poslanika a Srbačka organizacija
nije ispunila plan. Na prijevremenim izborima za načelnika u gradskom području
smo izgubili ili nismo dobili onoliko koliko zavređuje snaga stranke u Srpcu i
u izbornoj jedinici. To je direktna posljedica individualizma garniranog
paralelnim procedurama šef-odnosom i borbom za vlastite glasove.
§ Zanemarivanje stranačkih glasova
Individualizam
koji se uvukao u našu organizaciju bježi od prikupljanja glasova za stranku, na
svim organazacionim nivoima jer svoju kandidaturu mnogi ne smatraju
kandidataurom stranke, nego kandidaturom lobiranja, kandidaturom koju podržava
ovaj ili onaj, kandidaturom svog vlastitog položaja Malog Dodika. Pošto su na
taj način kandidovani oni ne smatraju da mnogo glasova za stranku donosi
mandate i njima. Oni se unaprijed žele osigurati za svoje lične glasove i oni
glasove i strukturu organizacije koriste za to, za dopisivanje glasova njihovim
imenom a ne za povećanje broja stranačkih glasova. U tom dvostrukom gubitku
energije mi smo izbubili cilj od 42 poslanika. U svakoj izbornoj jedindici
postoji najmanje jedan poslanik koji je prošao na taj način i on je direktno
umanjio broj stranačkih glasova za najmanje 50% onih koje je on dobio. A u IJ 1
i 2 postoji više takvih poslanika.
§ Kupovina glasova, vrbovanje glasova, dopisivanje,
na terenu se to zove upisivanje preferencijala, što je kriminal i krivično
djelo. Zato i ne možemo nikad dobiti rezultate izbora sa terena, dva tri sata
nakon zatvaranja izbornih mjesta.
o Regionalizam
Regionalizam je negativna pojava u stranci kao i
u politici uopšte, dok Republika Srpska ne izbori samostalnost. Nakon ukidanja
regionalnih odbora, ta je tendencija smanjena drastično. Ostali su neki
rudimentarni oblici koje praktikuju ili bivši predsjendici regionalnih odbora
(Mićo Kraljević) ili poslanici koji su izgradili svoju moć u tom svojstvu.
Regionalizam se ogleda i u stavu „šta nama ima Banjaluka govoriti“, „šta je
nama Banjaluka dala“ u smislu stranke. Takvo ponašanje je vidljivo u Bijeljini
i Trebinju, npr.
o Feudalizam
Upotreba opštih resursa za uske stranačke potrebe
na nekom području. Bijeljinski lokalni izbori su klasičan primjer feudalizma.
Feudalizam uvijek gubi izbore. Ogroman energija se troši u asfaltu, šljunku, banderama,
lažima, obećanjima, vodovodima, dovođenju ministara, traženju para,
razvlačenjem predsjednika... sve je to dobro nekome ali šteti direktno našoj
organizaciji. Čitava armija aktivista se ispcrpljuje na tim poslovima a
biračima niko ne prilazi. I što je najgore, ljestvica se diže i za sljedeće
izbore pa to postaje običaj koji nije moguće zaobići a nije moguće uvijek
ispunjavati. A i kad se ispunjava, druga područja se zapostavljaju.
o Klijentelizam
Mnogi lokalni lideri, u nedostatku organizovanog
stranačkog rada sa predsjednicima odbora i dr. traže klijentelističke skupine
preko pojedinih lidera, preko pojedinih direktora javnih preduzeća i obrnuto.
Tako se stvara opasni paralelizam u kome stranka gubi tokove i trendove iz
ruku. I mnogi drugi naši lideri na svim nivoima, imaju svoje „igrače“ koji su
nezamjenjivi ili svoja interesna mjesta kod kojih im se mora izaći u susret. To
je velika opasnost za stranku jer svi znaju o čemu se radi. Ogroman broj ljudi
u stranci radi na stepeničarski i rukavdžijski način, čekaju „šefa“ na stepenicama
i vuku ga za rukav. Tako izdejstvuju svoje namjere u raznim kadrovskim
mozaicima. Takvo ponašanje demotiviše naše aktiviste na terenu. Svaki prolazak
takvog klijenteliste uz pomoć stranačkih ili eksternih provodadžija, umrtvi 5o
naših aktivista iz nekoliko generacija koje smo s mukom pridobijali i
obučavali.
Sada smo došli u situaciju da neki direktori
javnih preduzeća vode svoje privatne i lične klijentelističke pokrete i
organizuju podršku odbora i izvanstranačkih struktura kako bi ostali na svojim
položajima. To je poraz za stranku.
o Osionost
Naši lideri na lokalnom i regionalnom nivou naš
uspjeh iz 2006. su shvatili kao svoj uspjeh, prije svega, i kao nagradu za
vrijeme kada su bili među prvima, „osnivačima“ na tom području, i od tada svoje
opštinske odbore zovu „glavni odbor“, ali i kao dozvolu da budu Dodik kad njega
nema i da se siledžijski ponašaju prema svima oko sebe. Mnoge takve informacije
sa terena do rukovodstva stranake nikada ne dođu a radi se o ponašanjima koja
su neprihvatljiva za bilo koju društvenu grupu.
o Nelegalne relacije
Dio poslanika svoj mandat shvata samo kao
ministarisanje za vrijeme skupštinskih zasijedaja, nastojeći da vrbuju ministre
za svoje projekte, za projekte u svojoj sredini, za biznismene njihove
prijatelje, za svoje biznise... oni se tako odvajaju od organizacije u opštini
i od politike i rukovodstva stranke, stvarajući nelegalne relacije koje služe u
lične materijalne koristi ili samo u njihove lične izborne svrhe.
o Prevelik priliv izvan SNSD
Od 2006. broj članova je udvostručen mada kao
organizacija nismo vodili nikakve akcije za prijem novih članova. Jedino smo
insistirali na prijemu mladih i žena ali čitavi kordoni poraženih i onih
željnih vlasti, položaja i moći došli su kod nas. Imali smo filtere u stavu da
ne mogu dolaziti oni koji su bili u strukturama drugih stranaka ili u
strukturama vlasti za njihov račun, obavljali funkcije. Ali lokalni lideri su,
da bi otklonili protivnike i da bi lagodno proveli mandate, takve listom
primali u naše redove i bez članskih karata i ostavljali ih na položajima. Tome
je doprinijela, masovno katastrofalno i „Ministasrka partija“.
Krajnje je vrijeme da se takav priliv zaustavi.
Slučaj Mastilo pokazuje da sa takvima, na svim nivoima, dolaze i njihove
priljavštvine, njihova nelegalna tehnologija i njihova klijentela. Za 15 godina
smo stvorili široku bazu naših kadrovskih rješenja i sve druge treba kazniti
što su to vrijeme ostali izvan ili kod drugih.
o Odsustvo kontakta i usmjeravanja predsjednika
opštinskih odbora, odbora MSD i AŽ
Postoje privatni kontakti lidera sa nekim od ovih
struktura i kontakti izvršnog sekretara. U godini izbora nešto su intenzivniji
kontakti te vrste ali u suštini imamo tri kolosijeka, osim izuzetaka, bezbroj
nevdiljivih kontakata od kojih stranačka organizacije nema koristi i masovno
nezadovljstvo da se ni do koga ne može doći.
o Potpuna kadrovska odsječenost stranačke
organizacije od vlasti – kadrovska neprotočnost
Ovo ne treba komentarisati – pogledati prilog o
pomoćnicima ministara i sekretarima ministarstava.
o Trokolosijek - SNSD, MSD, AŽ
Na mnogim mjestima na terenu, tamo gdje
organizacija nije izgrađena, gdje se primjenjuju slabosti koje su gore
navedene, imamo praktično tri stranke na terenu. Svako radi za sebe što dolazi
do izražaja naročito u predizbornoj kampanji i izborima.
o Neiskorištavanje novoosvojene vlasti
Napor koji je stranka učinila da se na lokalnim
izborima postigne rezultat i načelničkim pobjedama kako bi to bila prva
stepenica za osvajanje većine u Narodnoj skupštini, mnoge organizacije nisu
shvatile kao potrebu da se nastavi dalje raditi u kontaktu sa stanovništvom
kako bi se proširila glasačka baza, iako im je to izričito stavljeno u zadatak.
Naprotiv, neke organizacije čine kontraproduktivne poteze i umanjuju mogućnost
pobjede na na sljedećim lokalnim izborima.
·
RJEŠENJA
o Strateška opredjeljenja
§ Gradnja mreže mjesnih organizacija u sva tri segmenta organizovanja, do potpune
pokrivensti biračkih mjesta. To mora biti završeno prije lokalnih izbora
§ Identifikacija birača mora biti trajni proces koji stranka mora stalno
usavršavati i težiti maksimalizaciji
§ Plan potrebnih glasova na izborima mora se ugraditi u redovnu aktivnost
i obavezujuću tehnologiju za sve lokalne organizacije i za sve izbore.
o Mjesečno okupljanje predsjednika opštinskih
odbora, predsjednika odbora MSD i predsjedica opštinskih aktiva žena (jedna
tačka dnevnog reda, pitanja na koja misle da treba odgovor dostavljaju
unaprijed)
o Završetak formiranja mjesnih odbora za svako
biračko mjesto i SNSD, i AŽ i MSD – u toku ove godine.
o Striktno poštovanje Principa kadrovske politike i
sinhronizacija dvije kadrovske komisije
o Tromjesečna kontrola vladine kadrovske politike
od strane Izvršnog odbora Glavnog odbora.
o Na Saboru prilagoditi Statut potrebnim
inovacijama u organizaciji:
§ Uvesti, u opštinskim organizacijama, Izborni
aktiv SNSD u godini izbora koji se sastoji od predstavnika OO, MSD i AŽ,
§ Izborni štab se sastoji od jednakog predstavnika
OO, MSD i AŽ,
§ Organizacija unutarstranačkih izbora i druge
organizacione radnje u MSD i AŽ moraju biti pod kontrolom opštinskog odbora
koji potvrđuje i predsjednika MSD i predsjednicu AŽ na opštinskom nivou
§ Svi predsjednici mjesnih odbora su članovi
opštinskog odbora,
§ Nema kooptiranja na opštinskom nivou,
§ Izvršni odbor OO do 15 članova u kojem su
obavezno i predsjendik MSD i predsjednica AŽ
§ Precizirati isključenja (OO predlaže a IO GO
isključuje),
§ Usvojiti Pravila za unutarstranačke izbore kao
dokument - Prilog
§ Usvojiti Procedure SNSD kao dokument koji bi
sadržavao:
·
učlanjenje
·
isključenje
·
biranje
predsjednika opštinskog odbora i njegovu smjenu (koja nije moguća ili koja
povlači i raspuštanje odbora a raspuštanje odbora stavlja mandate predsjednika
mjesnih odbora na ponovne izbore)
·
kandidovanje
·
primanje
članova drugih stranaka
·
uslovi dolaska
(iz drugih stranaka) funkcionera, direktora, načelnika (neophodna saglasnost
opštinskog odbora i IO)
·
posmatrači –
volonteri iz reda predsjednika i potpredsjednika mjesnih odbora
o kancelarijski sekretari – volonteri iz omladinske
i ženske populacije (organizacije).
o Štednja u stranci:
Naši prihodi su pali na trećinu onih od prije tri
godine. Finansijska kriza će biti trajna. Naslijedio sam apsolutni haos u
trošenju sredstava i stvaranju trajnih obaveza. Upozoravao sam i predlagao
štednju na vrijeme. Da nisam uveo članarinu sada bi bilu u bankrotu. Zadnji je
čas da se uvede velika štednja jer mi nismo profitna organizacija, ne stvaramo
novu vrijednost i ne možemo držati sadašnje obaveze na ovom nivou niti
preuzimati nove bez neizvjesnog finansiranja. Moramo početi stvarati fond koji
će u budućnosti biti garancija funkcionisanja, kao što je nekad bilo izdvajanje
za amortizaciju. Gradnja Sjedišta SNSD se sada, kad nismo počeli odmah, mora
odložiti. Ponašamo se potpuno nelogično jer naši najorganizovaniji odbori,
Banjaluka i Laktaši... najviše nas koštaju, umjesto da ne koštaju ništa i da
organizuju donacije u fond stranake.
§ Otpuštanje i zbrinjavanje svih stalno zaposlenih,
uključujući i Banjaluku i Laktaše. Sve poslove oko članstva i dostavljanja
računa mogu da rade volonteri. U Banjaluci, iz prostorija stranke nam usred
dana ukradu kompjuter pored stalno zaposlenih radnika.
§ Volonterski rad u kancelarijama. Mlade koji su
naši aktivisti treba naviknuti da volontiraju u kancelarijama, uz prethodno
planirao angažovanje i zapošljavanje u segmentima u kojima stranka može to da
obezbijedi.
§ Prodaja objekta u Laktašima i čuvanje sredstava u
Fondu budućnosti.
§ Zatvaranje kancelarija u Federaciji osim u
Drvaru, Glamoču, Grahovu i simbolnično u Mostaru i Sarajevu.
§ Uvođenje sistema donatorske kartice sa
fotografijom (20,00 KM), Zlatne počasne kartice koju mogu imati i oni koji nisu
naši članovi ali i oni koji to mogu priuštiti (200,00 KM) za gradnju zgrade
SNSD i simbolične godišnje članarine od 1 KM koja bi služila kao način da se
inoviraju podaci u našoj bazi (adresa, telefon).
§ Uvođenje stalne donacije od svih poslanika,
delegata, načelnika i direktora javnih preduzeća u visini od 5.000,00 km u toku
godine
§ Stalna godišnja donacija od članova Glavnog
odbora, prema mogućnostima
§ Nalog odborima da počnu prikupljati donacije za
lokalne izbore koje bi se držale oročene na posebom računu i koristile po
njihovim nalozima...