1962.
SOCREALIZAM
OKO SRĐANA
ALEKSIĆA
SOCREALIZAM
OKO SRĐANA
ALEKSIĆA
Nepojamno je sa koliko se energije ime
nedužnog pokojnog mladića iz Trebinja koristi kao stijeg jednog vještačkog
sistema vrijednosti, kao luč za nove ljude jedne nepostojeće države, kao biljeg
negativnog kolektiviteta, kao pseudopromocija sredina i grupa, pojedinaca čak. Sve.
Samo ne u svrhu obilježavanja jedne lične žrtve u donkihotovskoj borbi koja je
unaprijed bila izgubljena.
Čitam. I Beograd će dobiti ulicu Srđana
Aleksića. Pokoj mu duši ali, mislim da se sve pretvara u svojevrsni kič.
Ja, pak, ne veličam njegov čin. Meni je žao
života Srđana Aleksića. Kao i svakog drugog izgubljenog nedužnog života u tom
bunilu rata.
Ne veličam, jer mislim da se time ništa
nije moglo učiniti.
Ali se još više protivim korištenju Srđanove
žrtve po klasičnim socrealističkim i propagandnim obrascima, koji su, u
suštini, svi antisrpski.
Prvo. Srđan je ustao da brani muslimana
Alena od razjarene, vjerovatno i pijane, naoružane srpske vojne družine. Sugeriše
se da je, ipak, i čudo, među Srbima bilo onih koji su Normalni toliko da ne
žele istrebljenje muslimana. Ali ih je bilo tako malo da se nisu mogli pojaviti
na površini, jer bi im glavu skinuli odmah. Već je objavljeno da je Srđan samo
poznavao Alena. Dakle ne radi se o nekoj odbrani prijatelja muslimana. Srđan je
reagovao instinktivno i uobičajeno za jedan sloj ljudi koji imaju hrabrosti i
načina da potisnu racionalizaciju o posljedicama.
Suštinski, Srđan je dijete jednog drugog
morala, socijalističkog. Ne sugeriše to samo jedna ista fotografija, koja se
stalno objavljuje, sa petokrakom na kapi. Taj moral je kolektivistički, moral
stvarnog i vještačkog bratstva i jedinstva, moral onih koji su preko cijelog Beograda
jurili jermenske atentatore na turskog ambasadora. To nije samo srpski moral. Naročito
nije moral za zaštitu muslimana. Tog morala već tada, kad je pretučen Srđan,
nije bilo. To su bili samo trzaji koji potvrđuju pravilo. Tog morala nema
danas. Nigdje. Danas se niko ne bi zuastavio kad nekog tuku, samo bi ubrzao
korak. Čak i u najčistijem nacionalnom Sarajevu. Za svoga, dakle.
Drugo. Srđana su pretukli pripadnici Vojske
Republike Srpske. To je klasična muslimanska antisrpska propaganda. Tih dana, i
mjeseci, nikakve vojske, nigdje, ni na kojoj strani, nije bilo. To je bio
bulumregimentarijum sastavljen od svake božije mrake i sa značkama na uniformi
i na kapama iz cijele istorije međunacionalnog klanja na Balkanu uopšte. Samo nije
bilo bjelogardejaca. A ta muslimanska propaganda, koja se ubi dokazujući da
nikad nije bilo Republike Srpske, da je uvijek bila Republika BiH, i da je
treba, kao idealnu, vratiti na scenu i na grbaču, sada govori o VRS, tada, u toj godini početka
međubratskog demokratskog višestranačkog klanja. Dabome. Poenta je na
genocidnosti Vojske Republike Srpske kao instrumenta Srpskog Naroda.
Treće. Spomeničarenje i uličarenje Srđanu
Aleksiću svojevrsno je obilježavanje svakog živog Srbina i dodjeljivanje mu
krivice zato što svako od njih nije našao svog Alena i branio ga. Po mogućnosti
i poginuo za njega.
Četvrto. Čim se počne sa socrealističkim
maskenbalima, to društvo je zakoračilo svoj prvi korak ka tragediji. Mlada publika,
koja će, moguće, pročitati ovo, nije čula za Boru i Ramiza. Kosovske drugare
koji su zajedno išli u partizane ili tako nešto. Boro i Ramiz su bili
supraidealizovani komunistički pa socijalistički par. Jebo Tita i Jovanku. Imali
su i svoju dvoranu u Prištini. Pa šta je bilo.
Srđana Aleksića treba ostaviti da počiva u
miru.
Neće on izliječiti ničije kolektivne i
pojedinačne boljke koje se dijagnosticiraju kao žal za Državom bez Srba. Kao Svi
Srbi u jednoj krivici.