2112.
PARADA
PRČA I KIČA
PARADA
PRČA I KIČA
Dabogda ti Ava Karabatić bila žena, Stanija
ljubavnica, Vendi svastika, Maja Nikolić svekrva a Ekrem gej honorarac.
Pa da vidiš kako Guja Krsno Ime Služi.
Te Zvijezde Rijalitija već mjesecima
okupiraju pažnju gledateljstva u toj mjeri da su neki studiji obustavili
emitovanje Sulejmana Pičastvenog a sve druge budale u regionu su otišle na
visinske pripreme.
Mnogi božiji analitičar zbori i rastvara o
sociloškom fenomenu, o novim horizontima suprakomunikacijske ere, o konačnoj
pobjedi života nad televizijom, o orvelizaciji, o ohaerizaciji individualne svakodnevice,
o manipulaciji ljudskim sudbinama i kolektivnim emotivitetima. O PLM.
Rijaliti šou nije sociloški fenomen.
Rijaliti kao pojava i sve ono što je u paketu s njim. To je samo dno zemljane
rupe poljskog nužnika. Kolikogod se društvo, dakle, pralo i praznilo, dno
ostaje usrano. Do tog otkrića su došli neinvetivni, nekreativni i
neinteligentni poslenici kratkoročne zarade u dugoročnoj upotrebi gledališta. Koje,
sa razvojem i napretkom televizije, tone sve dublje u ono septično dno. A onda
su zaštitili svoje ideje i prodaju ih marginalcima po balkaništima
tranzicijskih kaljuga.
Nu. To je njihov problem. Naš problem je
naša oploditeljska sposobnost za takve Dnoideje.
Ta oploditeljska sposobnost i prijemčivost
ideja koje su, navodno, nastale u Holandiji, tradicionalnoj
dnevnokulturošloškoj sredini za jednu drogu s nogu, nije novi fenomen. Kao ni
kod drugih kulturolegaja. To je samo izvođenje na svjetlo dana najnižih i
najzatamnjenijih naslaga ljudske pojedinačne i kolektivne ličnosti.
Ovdje, pak, na Balkanu, koji je svojevrsna
klupkovina isprepletnih materničnih polipa, višedecenijske imele i nikad
prekinute crijevne pantljičare, Rijaliti otkriva naš sokački mentalitet.
Svaka ona Stanija, Ava, Simona, samo su
laboratorijski elementarno čisti uzorci Svakodnevne Individue koja nije Kič
Receptor nego Esencijalni Kič u svojoj svakodnevici.
Razumljivo. Zbog te činjenice ne može se
biti protiv Kiča, Prča i Rijalitija. Ne može se tražiti zabrana jer je to isto
što i paljevina knjiga, gasna komora i kulturološki jasenovac.
Sokački mentalitet tranzicionog balkaništa,
bakalništva i plakališta, najpogodniji je za rijaliti instrumentarijum. Sokaklije
su kroz cijelu povijest civilizacije uspjeli stići samo do grupnog nivoa
kolektivnog kulturaliteta.
To je, u svojoj bolesti, egzibicionizmu i kavezicionizmu,
sokak je civlizacija, pojedinac je u kavezu, pokazala i ona Avazuša, šlaufara,
koja, kažu, danima, pred raskrčenim prozorima izvodi svoj goli ležeći aerobik. Ona
se pokazuje sokačkoj grupi, ona je ćorkan, ne na ogradi mosta već na prozoru. Ona
je preteča jedne od budućih razvojnih faza Rijalitija u kome će svi da hodaju
gologuzi i prde direktno u objektiv.
Bez obzira što se Rijaliti kao
razotkrivanje najnižih slojeva ljudske septičke kulturološke svakodnevice ne
može zabranjivati i dekretisati, borba protiv nekreativnosti, neinventivnosti i
opšteg kretenibiliteta televizije nije nedopuštena i nije cenzorijum, diktatura
i tortura.
Za pojedinca, dok televizije ne shvate da
su dio kulture a ne rupture, to znači samo jedno. Ako ničim drugim nemaš da se
baviš u životu, sjedni pred plazmu, kao znak napretka civilizacije, i vrati se
u pećinu. Liži staro dobro septičko zemljano dno.