3453.
ЕКОНОМСКА
КРИЗА
НЕ МОЖЕ
СЕ
ИЗБЈЕЋИ
АЛИ ЈЕ
БИТНО
КО
ВЛАДА
Када се
економија, и живот, погледају реалније, криза увијек траје. Они који кажу да
знају како се излази из кризе, лажу, не знају или слабо виде. То толико и није
битно колико је битно да они којима је једна од те три варијанте упућена,
вјерују у то. Или немају другог избора.
Економска криза
увијек тече али се представа о њој може одложити.
Као што је то
случај у Србији. Смањићемо плате и пензије двије године и онда ћемо живети
боље. Нећете живети боље. Живећете горе.
Али сте
успјели да одложити своју представу о кризи. Вучић вам је то сугестијом омогућио.
Другог излаза
у Србији и немају. Све гласове су дали једноме па немају више никог за друге
гласове.
Кризни маневри
у економији скучени су и код великих.
Најмањи, као
Република Српска, морају увијек да живе у властитој кризи и кризи других.
То је веома
тешко. Као кад у сјенци некога великог покушаваш да видиш и разазнаш своју
сјенку.
Једино што
могу да учине јесте да активирају што више својих могућности које им могу
олакшати а великима не могу помоћи нити има сврхе да их активирају.
И могу да боље
предвиђају ствари. Јер су њихове економије мање и једноставније.
Шта Влада
Републике Српске може да учини у изразито Кризном Мандату који је наступио. Уз услов
да заборавимо да је на то требало раније мислити. И да се правимо да не знамо
да најмање пола министара нема шта да ради. А и кад би имали, не би знали.
Треба, уопште,
да настоји да Власт у Кризи узме у што већој мјери и у своје руке. Власт је
сада, као и у свакој Кризи, у рукама Корисника и Генератора. Та два фактора,
Корисник и Генератор, нераздвојна су. Корисник генерише кризу да би је користио
а користи је да би је даље генерисао. Влада у Републици Српској, као и било
која влада около, не влада у кризи. И Кризом и њом, владају анархистични и
лабаво повезани Генератори и Корисници Кризе.
Дакле.
·
Мора хитно
донијети мјере које ће растеретити пословање и усмјерити та растерећења у нова
радна мјеста. И ниушта друго. То је ђаволски посао. По приннципу Растерећење По
Виђењу. За прошли мјесец добијаш растерећења за свако радно мјесто које је у
књижици и за које су плаћени порези и доприноси, које је живо радно мјесто. Свака
друга растерећења која траже послодавци, унапријед су усмјерена у њихво џеп.
·
Онемогућити Власницима
долазак до готовине. И драстично отежати и тренутно опорезовати улагања изван
основне дјелатности. У некретнине. И луксуз. Што ће помоћи првој мјери.
·
Оптеретити до
прегријавања улагања у Мртве Капитале. То значи онемогућити куповину пољопривредног
земљишта, осим за обраду, онемогућити изградњу зграда и пословних простора у
граду и насељу, за ренитрање, јер их је сада већ толико да у центру града годинама
стоје празни и једу економску подлогу треће генерације унапријед. Онемогућити
изградњу пословних споменика за већ постојећу дјелатност, као што је уобичајено
да пекарска индустрија нпр гради здања за вијек и по а може сутра пропасти. То укључује
законску забрану скупог инвестирања у зграде и просторе, у канцеларије и холове
и забрану узимања кредита за те сврхе.
·
Потребно је
активирати обрадиву земљу на нивоу малих домаћинстава. То се може учинити само
мјерама и условима. Мора се обуставити бирократизовање синтагме Рурални Развој
а почети да се ради на развоју Сеоске Економије. Влада је стално под притиском
кукања како је пољопривреда неисплатива. Тај притисак чине неземљораднички трутови
а помажу им увозници, препродавачи и гуликоже. А када се даје земља у закуп,
трутови хоће да се искољу. Треба открити гдје је то њима исплативо и пребацити то
на исплативост малим домаћинствима.
·
Држава мора да
организује Масовни Откуп пољопривредних производа од малих газдинстава. И да
ријеши њихов пласман. Свака друга улагања у пољопривреду инфицирају се
манипулацијом и прелијевањем у луксуз или непотребну потрошњу.
·
Држава треба
да са грађанима уђе у градњу јевтиних стамбених објеката за младе људе уз услов
да једно од њих има запослење. На тај начин се то тржиште и манипулативни
профит изузима из руку мешетара и прљавог капитала.
·
Држава треба
да се понаша управо као грађевински инвеститори и страни банкари. Да извуку
новац од грађана. Али не да га користи за екстрапрофит и даља прљава и мртва
улагања, већ за мрежу радних мјеста и радних могућности.
·
Административном
јавном сектору отежати услове рада, услове узимања кредита и све друге бенефите
по основу државног посла. То укључује трајно смањење плата уз пажљиве прорачуне
о томе колико ће то смањити прилив у буџет и општу потрошњу. Административце из
Јавног Сектора треба изједначити, по условима, са радницима код приватних
послодаваца и на тај начин створити уједначено тржиште радне снаге а растерити
притисак на државно, партијско и корупцијско запошљавање.
·
Потребно је
обуставити сваку непотребну инвестицију и улагање. Ма колико она мала била.
Све ове мјере,
а то је тек дио избора, не могу донијети резултате на кратак рок. А и када их донесу,
ти резултати тада неће бити тако видљиви, под притиском нових валова кризе. Стога
треба избјегавати било какве рокове и обећања. Онај ко не зна ништа о економији
и о општим друштвеним механизмима, само он види рокове.
Сви ови
послови и мјере непознати су Влади, не само овој конкрентој, већ Влади уопште. Ни
једна Влада се тиме никад није бавила.
Непознати су и
економистима.
О Власницима
нема потребе да се говори. Они су одгајани на прљавом капиталу који је попримио
њихове особине, легализовао се, али и даље шушти прљаво преносећи сада те
особине натраг, на своје имаоце.
Влада, и сви,
требали би да оду на вишенедјељно студијско путовање у Бему, на примјер. Али да
разапну шаторе и спавају у кругу фабрике. Да виде како је из оне баналне
јевтине обуће могуће исциједити зараду и још запошљавати. Или да оду код новог
власника бањалучког Житопродукта, који је, након деценија гробничке
напуштености, почео да меље и конфекционира брашно. Има чак и добро обликовану
амбалажу.
Да. Још једна
неопходна мјера.
·
Забранити улазак
у владу, и било коју другу владину службу, онима који не производе. А министрима
забранити да се и приватно виђају са таквима. Мислим на градитеље зграда, приватна
шумска предузећа, увознике, институте, геодете, кориснике или тражиоце
кредита... Паразите и Губаре, брате.