1988.
ČEKAJUĆI
KONOPAC
U SREBRENICI
ČEKAJUĆI
KONOPAC
U SREBRENICI
U Potočarima, kod Srebrenice, kiša je
padala iz neba i iz zemlje. Na grobljima uvijek pada kiša. Danas, iako nije
nikakva dženaza, već godišnjica i komemoracija, ima svijeta, svi su pod
kišobranima. I međunarodna zajednica je došla. I oni su pod kišobranima. Samo što muslimanskoj raji niko ne drži
kišobrane, onima koji ih imaju, dok oni koji nemaju stoje pod krošnjama
obližnjeg drveća, a ovima, iz međunarodne zajednice, drže pripadnici lokalnog
osoblja.
Došli su, autobusima, organizovano, i oni
koji su sahranjeni u Potočarima. To je postalo već uobičajeno, potegnu daleki
put, sa djecom i unucima, čak, da se slikaju pred svojim mezarom. Neki za tu priliku donesu i
zlatne boje u flašici pa, na brzinu, oboje slova kako bi na fotografijama bila
ubjedljivija i vidljivija. Dođu i autobusi onih koji žele da kosti svojih
najbližih, koji nisu poginuli u Srebrenici, premjeste u porodična groblja.
Sa svima njima organizatori godišnjice i
komemoracije imaju problema ali se, nekako, zarad opšteg mira, prišute taj dan
pa se godina, do sljedeće komemoracije, može nekako preturiti.
Jedan od organizatora, potiho, ispod
kišobrana, reče referentu za doček i prijem Šta ćemo, kad je onaj ćetnik
potpiso osam i trista, ba, pa godinama imamo probleme, kako toliko ukopati. Koji
ćetnik, jebo mater, Onaj prijesednik njijov što je bio, bolan.
Održani su i kraći govori predstavnika
nekoliko udrženja a međunarodna zajednica i domaća vjera nije ništa govorila. Načelnik
Srebrenice, Srbin, položio veliki vijenac, prekrstio se i duboko poklonio.
U opštem metežu, kiši i blatu, svako je žurio
do svog autobusa, vidjelo se da je ljudima, nekako, cijela manifestacija
suvišna. Oni koji su, ziasta u Srebrenici, u tim ratnim događajima devedeset
pete, prije dvadeset osam godina, izgubili najbliže, ili u borbama kroz šume
prema Tuzli, ili u međusobnim obračunima i samoubistvima ili, pak, u
strijeljanju zarobljenih, od strane srpskih vojnih grupa, odavno su svoju
žalost smjestili na najvažnije mjesto u srcima i dušama i, vremenom su shvatili
da tuga ne može vratiti nikoga, naročito ne ona tuga koja se pokazuje preko
mjere i vještački ražaljuje i dosuzuje. Oni dolaze pojedinačno, da se u svojoj
samoći vide, u mislima, sa svojima, da se na miru upitaju, i sebe i njih, zar
je vrijedilo za tu neku državu toliko života dati i izgubiti. Nema ljutnje na
njihovom licu, nema ničega osim tuge i poštovanja prema mrtvima.
Oni koji dođu manifestativno, najviše žure
da što prije odu, bacaju i kišobrane prije autobusa, i kaljave čizme, prezuvajući
se kod zadnje gume, i ulaze žurno da se dokopaju topla sjedala. Vozi majstore.
Niko nikog ne primjećuje. Nema ni odzdrava
na ono malo pozdrava što je i bilo kod dolaska. Istina, malo se ljudi međusobno
i znade pa se pozdrav naziva više redom i običajem.
Ne primjećuje, tako, skoro niko, sirotnjaka,
starčića, u poderanom kaputu kome su ostala samo dva rasparena dugmeta i koji
se pod jednim drvetom, malo dalje od ulaza, skupio kao pritka osušenog graha
trešnje a plećke savio i razdvojio na leđima kao da će njima sav da se pokrije,
umota i ogrije.
Sirotnjak, koji na glavi ima neku jevtinu
plastičnu i poluprozirnu plavu kesu iz zeme, koja je veća od smanjene mu skoro
ćelave glavušice, neobrijane i promrzle a borama izrezbarene, pa izgleda kao
neki sirotinjski izlizani i skvašeni turban, stalno diže oči prema najjačoj
grani u krošnji drveta pod kojim traži spas od kiše. Pokušava da ne diže glavu
jer mu sva kišnica iz turban kese ode zavrat i niz leđa, sve do drhtavih krsta.
Koga ti čekaš, ljudino. Čekam konopac, da
se objesim. Reko jedan da će doći. Biži, ba, kući, ko se vješta po ovom
kjametu. Neće taj doći, zajebo te. Doće, oće, čeko sam ja i prošle godine. Oklen
si, ljudino. Ja sam opozicija, Čavić. Đe si opozicija. Tamo. Čavić, ja sam bio
predsjednik, ja sam potpisao i izvinio se za genocid.
Svašta se skuplja na mezarima. Šejtani ušli
i u glave. Ajmo, Hamdo, pali ovu busovaću.