недеља, 5. јул 2009.

VJERSKI KONJANICI
U kratkom vremenu održane su dvije narodne vjerske manifestacije muslimana u BiH. Ajvatovica i Musalla.
I jednoj i drugoj zajedničko je nekoliko elemenata. Vašarsko-šatorski, u stvari tipično balkanski manifestativni element narodnog provincijalnog zborstva; vjerske manifestacije i demonstracije, od oblačenja do molitve ali i potpuno nevjerske ambalažerske pojave kao što su mini-suknje, dekoltei i tange ispod tijesnih hlača; konjanici i konglomerat narodnih nošnji; obje manifestacije se deklarišu i kao vjersko-kulturne. A u Vakufu je odlomke svojih knjiga čitao i moj drug Isnam Taljić, tada novinar Oslobođenja, sa radne akcije Drugi kolosijek Doboj - Zenica. Gledajući sutrašnju vašarsku sliku, nisam uvijeren da je, veče prije, kultura dobro prošla.
Konjanici. Idući na Ajvatovicu, pedeset i nešto konjanika je, organizovano, prošlo veliki dio BiH, uz neviđene saobraćajne gužve i višesatne zastoje, a kod Sanskog Mosta manifestirali su, i nagrađivani, bajraktari, konjanici, kočije...
Kakve veze imaju konjanici sa vjersko-kulturnom manifestacijom?
Konjanici su ostali izdanak osvajačkog pohoda Otomanske imperije a to se u Kamengradu, kod Sanskog Mosta, i naglašavalo, slaveći boravak Mehmeda Osvajača na tom prostoru, koji je, kako se saopštilo, na ovo područje donio islamsku vjeru. Musalli je prisustvivao reisul Cerić kao i muftija istanbulski.
Zvaničnici islamske zajednice i vjere nisu, u stvari, učestvovali u vjerskoj manifestaciji nego su slavili okupaciju, agresiju i osvajanje civilizovane Evrope. Slaba je utjeha pominjati Ahdnamu koju je sultan Mehmed Fatih, Osvajač, dodijelio bosanskim franjevcima 1463. na osnovu koje mogu da ispoljavaju svoju vjeru. Otomanska imperija je takve potvrde davala i drugim područjima a isključiva svrha im je bila održavanje imperije, tiranije i vlasti a ne ljudska i vjerska prava.
Uostalom, Mehmed Fatih je bio divljak. Okrutnost je mali opis njegovih osobina. Davljenje prvorođenog sina i novorođenog brata Ahmeda, samo su sitnice u njegovoj borbi za vlast. Sam bog zna šta je radio putem svojih osvajanja.
Mehmed se i zove Fatih jer je Osvajač a ne vjerski propagator i misionar. Inače bi se taj dželat zvao Mehmed Vjeropoložni.
Islamska vjera je u BiH došla na potkovicama i na krvi sa turskih sablji. Treba biti vjerski dostojanstven i to ne slaviti, ne obilježavati i, barem, ne pominjati. Istina, dio ljudi je dobrovljno primio islam kako bi ostvario neke prinadležnosti koje je okupator nudio ili kako bi spasili svoju imovinu. To se nikako ne može podvesti pod rezultat istinskih vjerskih ubjeđenja tadašnjih katoličkih, pravoslavnih i bogumilskih kristjana.
Dva procesa su išla uporedo u pokorenim zemljama, pa i u BiH. Poturčavanje i islamizacija. Stoga je uvijek prisutna opasnost da se pod vjerskom manifestacijom slavi poturčavanje. To se oduvijek miješa pa je ostala i izreka: Turske mi vjere. Što je znak pokorenosti a ne vjerske ubijeđenosti.
Ali poturčavanju koje je provodio Mehmed Osvajač, i ostali iz garniture vojskovođa Otomanske imperije, nije bio cilj širenje islama. Ahdname to potvrđuju. Radilo se o goloj bolesnoj okupatorskoj i podjarmljivačkoj egzibiciji koja je organizovana isključivo radi demonstracije divljaštva koje je na granici ljudožderstva.
Stoga konjanici na Ajvatovici i u Kamengradu, simbolizuju, krv, sablju i dželate a ne vjeru, kulturu i narodni život.