Никола Асановић
(Рајко Васић ПРСТИ ЛУДИХ ОЧИЈУ,
Задужбина „Петар Кочић“ Бањалука – Београд, 2009)
Поштоване даме и господо,
Срдачно вас поздрављам и изражавам задовољство што ме је мој пријатељ Никола Вуколић позвао да вечерас говорим о роману Прсти лудих очију господина Рајка Васића.
Роман Прсти лудих очију прочитао сам у даху. Просто ме је понијела фабула и снажан осјећај ратне сцене, боље рећи животне сцене. Или је то можда наша жеђ за коначним сусретом са правом савременом ратном прозом, коју, изузмемо ли мали број часних изузетака, још увијек немамо у суштинском смислу.
Мада је рат, као једна од најдинамичнијих, најапсурднијих и најтрагичнијих катастрофа у људском роду, сам по себи сценариј, тешко се усуђујемо да о њему пишемо, нарочито ако смо били учесници. Ћутећи о несрећи коју је преживио, човјек је потискује и ставља иза девет брава и катанаца, кријући је као тајну, као ружан сан. Ћутање је облик борбе против усуда.
Из тих разлога послије сваког рата искристалише се само мали број значајних писаца који су имали умјетничке снаге и инспирације да стварајући своју слику рата, заправо говоре о универзалном проблему човјечанства.
Но, да се вратимо књижевном дјелу нашег уваженог госта.
Послије уводних слика села, из времена када су сва наша рађања, сва наша сеоска дјетињства била слична, пуна истог сиромаштва, туговања, радовања и ишчекивања и изнад свега некако чудесно здрава, писац врло брзо прелази на вријеме садашње, вријеме радње романа, вријеме ратно.
Главни јунак Васићевог романа родио се као и већина његових вршњака, једне вечери када је слама у штали тако величанствено мирисала, а остале податке о њему сазнаћемо кроз његова присјећања, маштања и бијег од стварности у оазу дјетињства.
На неки начин он ће остати у току цијелог живота безимен, као да је надвисио појам свакодневног и обичног имена које се људима даје.
Најприје, у дјетињству, он од својих вршњака добија надимак Комарац јер је дјеловао слабашно, некако провидно и малокрвно. Био је мета за исмијавање, како каже писац. Глад и сиромаштво су тако пластично осликани кроз његов лик. „Само кад је сезона парадајза, или кад крава одбије теле од сисе, Комарцу сване“, каже писац сликајући његову незавидну ситуацију.
Интересантна је сцена са новим сандалама када је дјечак Комарац, умјесто дуго прижељкиваног тријумфа доживио још једно понижење, као и то да се касније као зрео човјек никада није светио људима због ожиљака из дјетињства.
Када је кренуо рат, једнога дана на ратиште је међу борце он стигао као непознати коме ни име нијесу сазнали. Сви су га звали Нови.
„Нови је био већ прекаљени ратник. Прошао је нека искуства која су му омогућавала да у највећој опасности остане миран, да кроз гранатирано поље трчи равномјерним ритмом, погнут, као да зна гдје ће која граната пасти, да увијек има пушку уза се и да може да запуца“ каже писац за свог јунака већ на почетку „ратног стажа“, додајући: „А никаквог војног образовања није имао. Војска је причала да је био на некаквом курсу код Руса, за извиђаче и диверзанте, оне што само шуте и кољу, а када се одмакну, све експлодира“.
Слиједећи даље радњу чији ће главни актер бити Нови и његови саборци, читалац ће се, поред изузетне динамике и сталног узбуђења и ишчекивања, често морати зауставити на многим мјестима и ишчитати их поново. Васићу је, заправо, као и сваком даровитом писцу, пошло за руком да кратким сликама дâ сјајне дефиниције основних емотивних категорија.
Таква је, да наведемо само једну, слика унутрашње борбе са страхом. Одличан примјер за психологију страха је Тривић, један од бораца, који се брије, док други борци ужурбано избацују хљеб из ранаца и трпају муницију, јер гори на све стране. Тривић чак није пропустио да избријано лице накваси ракијом, као што се чини у моментима највеће безбрижности. Као да иде некоме ко ће му рећи мораш погинути тако необријан. За право чудо, он је био једини борац који је и погинуо у окршају тог дана.
Овим и оваквим сликама које се нижу тако добро, да понекада имамо утисак да је све што прочитамо само наш својеврстан „ток свијести“, писац у суштини покреће низ тема и дилема, дајући на многе од њих и експлицитан одговор, кроз непокољебљив наступ свог главног јунака.
Интересантно је како једноставно, као да је преписао од живота у рату, слика на примјер обичну пљачку, уништавање кућа и имовине на „непријатељској територији“. То је за борце, казано наравно најсаркастичнијим рјечником, „шопинг центар“. С времена на вријеме, у доколици, или кад им нешто затреба, борци одлазе до опустошеног села, пребирају и обично узимају оно што им не треба. Само Нови не пљачка. За њим иде нека притајена срамота. Док остали у село одлазе као на свој посјед, чак без оружја, Нови једини држи прст на обарачу.
Пишчевом заслугом стално је присутан утисак да у овом тужном и за човјека трагичном, ништавном окружењу, актери српског „шопинг центра“ нијесу само Срби. Ма да се о томе овдје не говори, јасно видимо слику и са друге стране линије фронта – и њигов „шопиг центар“, када због неких необјашњивих дозива, ви који сте до јуче били по свему узоран грађанин, сада од једном купите најтривијалније свари из порушених кућа, не осјећајући границу гађења и стида.
Снази слике и њеној опипљивости у роману Прсти лудих очију, нарочито доприноси пишчев језик и стил. По много чему оригинална реченица. Кратка, динамична, композиционо одлично усклађена, тако да причање тече течно а са довољмо психолошких пауза истовремено. Одлично укомпоновани елементи локалног говора, па чак и псовака.
Васићев јунак, Нови, како га сви ословљавају, је крајње рационалан човјек. Он није злочинац. Он убија без двоумљења, када му постоји пријетња да и сам буде убијен, да буду угрожени његови саборци, линија коју чува, његов ратни циљ. У многим приликама тај исти Нови штити заробљеника, не дозвољава да га други угрозе и предаје га Црвеном крсту или Унпрофору.
Из једне од таквих ситуација родиће се заплет радње који у ствари мами читаоца да роман прочита до краја. Као и сваки добар писац, Васић је на правом мјесту и у право вријеме увео у радњу романа и један женски лик.
У једном муслиманском селу, Нови са својим саборцима заробљава младу муслиманку Белкису, коју је наравно одмах заштитио од сваке опасности, објашњавајући јој да ће бити размијењена преко међународних организација.
Поред ратног живота јединице, многих погибија бораца, једне стравично тешке диверзантске епопеје у којој смрт иде руку под руку са животом, гдје је Нови и даље стуб збивања, Белкисино присуство све више даје и други тон.
Нови води још једну битку. Битку у својој души. Између њега и младе дјевојке се развија љубав, истинска, безрезервна, можда идеална. Али не и идеализована.
Снови, машта, међусобно испитивање и истраживање, присјећања на рано дјетињство главних јунака, сјајно и оригинално обликована еротика, чине овај дио романа изузетно успелом књижевном грађом.
Писац од овог тренутка има нарочито тежак задатак, јер би могао пасти у замку да му, поред заиста снажног присуства љубави Новог и Белкисе, ратно позорје побјегне у други план и да се заборави да је ово прича о рату. Изграђујући зналачки лик Новог као јунака једног времена, човјека који је на одређен начин приморан да то буде, човјека коме се негдје у дубини душе гаде и слава и ордење, Васић је знао да ће му управо тај лик помоћи да дође до краја приче.
Нови је надвисио и себе самог као обичног човјека. Након тешких ломова у дијалогу са самим собом, Белкису, сигурно једину љубав свог живота, једино топло крило на коме се неустрашиви ратник одмарао дјечачки спокојно, шаље у Шведску да тамо настави живот далеко од пакла.
И још једном, одласком Новог у минско поље, одакле му се губи сваки траг, јер је отишао у вјечност, писац је показао свој таленат. Нови је јунак једног времена. Вријеме које долази послије рата није његово вријеме. Био би у њему епизода постратног синдрома као његов друг Главобољац и многи други. Васић се као и његов јунак не заноси увјерењем да је све ријешено. Ово је заправо, и нажалост, само епизода у микрокозму људи и народа. Као што би рекао Андрић: „Рат, и најдужи, само протресе питања због којих се заратило, а њихово рјешење оставља временима која наступају послије склапања мира“.
На крају, посебно је важно истаћи да је ово један од оних ратних романа који је у свему антиратни. Васићеви ликови нису испуњени мржњом. Они су затечени у вртлогу рата и принуђени да се бране. Писац је причу о рату искористио да, баш онако како то у књижевности и треба радити, постави и покуша разјаснити бројна питања којима се бави психологија, нарочито психоанализа, као и филозофија, оносно етика.
Роман Прсти лудих очију Рајка Васића је драгоцјен прилог истини о по-сљедњем рату у БиХ, јер није једностран, пристрасан. Он је прича о човјеку у рату и његовом усуду, па ма скоје стране линије фронта био, и захваљујући управо таквом тону и приступу ово је вриједан прилог тзв. српском питању у посљедњем отаџбинском рату у БиХ.
Уз напомену да није нимало случајно овај роман ушао у шири избор за Ни-нову награду, задовољство ми је да честитам господину Васићу што је написао одличан ратни роман, који у суштини и није само ратни.
(Рајко Васић ПРСТИ ЛУДИХ ОЧИЈУ,
Задужбина „Петар Кочић“ Бањалука – Београд, 2009)
Поштоване даме и господо,
Срдачно вас поздрављам и изражавам задовољство што ме је мој пријатељ Никола Вуколић позвао да вечерас говорим о роману Прсти лудих очију господина Рајка Васића.
Роман Прсти лудих очију прочитао сам у даху. Просто ме је понијела фабула и снажан осјећај ратне сцене, боље рећи животне сцене. Или је то можда наша жеђ за коначним сусретом са правом савременом ратном прозом, коју, изузмемо ли мали број часних изузетака, још увијек немамо у суштинском смислу.
Мада је рат, као једна од најдинамичнијих, најапсурднијих и најтрагичнијих катастрофа у људском роду, сам по себи сценариј, тешко се усуђујемо да о њему пишемо, нарочито ако смо били учесници. Ћутећи о несрећи коју је преживио, човјек је потискује и ставља иза девет брава и катанаца, кријући је као тајну, као ружан сан. Ћутање је облик борбе против усуда.
Из тих разлога послије сваког рата искристалише се само мали број значајних писаца који су имали умјетничке снаге и инспирације да стварајући своју слику рата, заправо говоре о универзалном проблему човјечанства.
Но, да се вратимо књижевном дјелу нашег уваженог госта.
Послије уводних слика села, из времена када су сва наша рађања, сва наша сеоска дјетињства била слична, пуна истог сиромаштва, туговања, радовања и ишчекивања и изнад свега некако чудесно здрава, писац врло брзо прелази на вријеме садашње, вријеме радње романа, вријеме ратно.
Главни јунак Васићевог романа родио се као и већина његових вршњака, једне вечери када је слама у штали тако величанствено мирисала, а остале податке о њему сазнаћемо кроз његова присјећања, маштања и бијег од стварности у оазу дјетињства.
На неки начин он ће остати у току цијелог живота безимен, као да је надвисио појам свакодневног и обичног имена које се људима даје.
Најприје, у дјетињству, он од својих вршњака добија надимак Комарац јер је дјеловао слабашно, некако провидно и малокрвно. Био је мета за исмијавање, како каже писац. Глад и сиромаштво су тако пластично осликани кроз његов лик. „Само кад је сезона парадајза, или кад крава одбије теле од сисе, Комарцу сване“, каже писац сликајући његову незавидну ситуацију.
Интересантна је сцена са новим сандалама када је дјечак Комарац, умјесто дуго прижељкиваног тријумфа доживио још једно понижење, као и то да се касније као зрео човјек никада није светио људима због ожиљака из дјетињства.
Када је кренуо рат, једнога дана на ратиште је међу борце он стигао као непознати коме ни име нијесу сазнали. Сви су га звали Нови.
„Нови је био већ прекаљени ратник. Прошао је нека искуства која су му омогућавала да у највећој опасности остане миран, да кроз гранатирано поље трчи равномјерним ритмом, погнут, као да зна гдје ће која граната пасти, да увијек има пушку уза се и да може да запуца“ каже писац за свог јунака већ на почетку „ратног стажа“, додајући: „А никаквог војног образовања није имао. Војска је причала да је био на некаквом курсу код Руса, за извиђаче и диверзанте, оне што само шуте и кољу, а када се одмакну, све експлодира“.
Слиједећи даље радњу чији ће главни актер бити Нови и његови саборци, читалац ће се, поред изузетне динамике и сталног узбуђења и ишчекивања, често морати зауставити на многим мјестима и ишчитати их поново. Васићу је, заправо, као и сваком даровитом писцу, пошло за руком да кратким сликама дâ сјајне дефиниције основних емотивних категорија.
Таква је, да наведемо само једну, слика унутрашње борбе са страхом. Одличан примјер за психологију страха је Тривић, један од бораца, који се брије, док други борци ужурбано избацују хљеб из ранаца и трпају муницију, јер гори на све стране. Тривић чак није пропустио да избријано лице накваси ракијом, као што се чини у моментима највеће безбрижности. Као да иде некоме ко ће му рећи мораш погинути тако необријан. За право чудо, он је био једини борац који је и погинуо у окршају тог дана.
Овим и оваквим сликама које се нижу тако добро, да понекада имамо утисак да је све што прочитамо само наш својеврстан „ток свијести“, писац у суштини покреће низ тема и дилема, дајући на многе од њих и експлицитан одговор, кроз непокољебљив наступ свог главног јунака.
Интересантно је како једноставно, као да је преписао од живота у рату, слика на примјер обичну пљачку, уништавање кућа и имовине на „непријатељској територији“. То је за борце, казано наравно најсаркастичнијим рјечником, „шопинг центар“. С времена на вријеме, у доколици, или кад им нешто затреба, борци одлазе до опустошеног села, пребирају и обично узимају оно што им не треба. Само Нови не пљачка. За њим иде нека притајена срамота. Док остали у село одлазе као на свој посјед, чак без оружја, Нови једини држи прст на обарачу.
Пишчевом заслугом стално је присутан утисак да у овом тужном и за човјека трагичном, ништавном окружењу, актери српског „шопинг центра“ нијесу само Срби. Ма да се о томе овдје не говори, јасно видимо слику и са друге стране линије фронта – и њигов „шопиг центар“, када због неких необјашњивих дозива, ви који сте до јуче били по свему узоран грађанин, сада од једном купите најтривијалније свари из порушених кућа, не осјећајући границу гађења и стида.
Снази слике и њеној опипљивости у роману Прсти лудих очију, нарочито доприноси пишчев језик и стил. По много чему оригинална реченица. Кратка, динамична, композиционо одлично усклађена, тако да причање тече течно а са довољмо психолошких пауза истовремено. Одлично укомпоновани елементи локалног говора, па чак и псовака.
Васићев јунак, Нови, како га сви ословљавају, је крајње рационалан човјек. Он није злочинац. Он убија без двоумљења, када му постоји пријетња да и сам буде убијен, да буду угрожени његови саборци, линија коју чува, његов ратни циљ. У многим приликама тај исти Нови штити заробљеника, не дозвољава да га други угрозе и предаје га Црвеном крсту или Унпрофору.
Из једне од таквих ситуација родиће се заплет радње који у ствари мами читаоца да роман прочита до краја. Као и сваки добар писац, Васић је на правом мјесту и у право вријеме увео у радњу романа и један женски лик.
У једном муслиманском селу, Нови са својим саборцима заробљава младу муслиманку Белкису, коју је наравно одмах заштитио од сваке опасности, објашњавајући јој да ће бити размијењена преко међународних организација.
Поред ратног живота јединице, многих погибија бораца, једне стравично тешке диверзантске епопеје у којој смрт иде руку под руку са животом, гдје је Нови и даље стуб збивања, Белкисино присуство све више даје и други тон.
Нови води још једну битку. Битку у својој души. Између њега и младе дјевојке се развија љубав, истинска, безрезервна, можда идеална. Али не и идеализована.
Снови, машта, међусобно испитивање и истраживање, присјећања на рано дјетињство главних јунака, сјајно и оригинално обликована еротика, чине овај дио романа изузетно успелом књижевном грађом.
Писац од овог тренутка има нарочито тежак задатак, јер би могао пасти у замку да му, поред заиста снажног присуства љубави Новог и Белкисе, ратно позорје побјегне у други план и да се заборави да је ово прича о рату. Изграђујући зналачки лик Новог као јунака једног времена, човјека који је на одређен начин приморан да то буде, човјека коме се негдје у дубини душе гаде и слава и ордење, Васић је знао да ће му управо тај лик помоћи да дође до краја приче.
Нови је надвисио и себе самог као обичног човјека. Након тешких ломова у дијалогу са самим собом, Белкису, сигурно једину љубав свог живота, једино топло крило на коме се неустрашиви ратник одмарао дјечачки спокојно, шаље у Шведску да тамо настави живот далеко од пакла.
И још једном, одласком Новог у минско поље, одакле му се губи сваки траг, јер је отишао у вјечност, писац је показао свој таленат. Нови је јунак једног времена. Вријеме које долази послије рата није његово вријеме. Био би у њему епизода постратног синдрома као његов друг Главобољац и многи други. Васић се као и његов јунак не заноси увјерењем да је све ријешено. Ово је заправо, и нажалост, само епизода у микрокозму људи и народа. Као што би рекао Андрић: „Рат, и најдужи, само протресе питања због којих се заратило, а њихово рјешење оставља временима која наступају послије склапања мира“.
На крају, посебно је важно истаћи да је ово један од оних ратних романа који је у свему антиратни. Васићеви ликови нису испуњени мржњом. Они су затечени у вртлогу рата и принуђени да се бране. Писац је причу о рату искористио да, баш онако како то у књижевности и треба радити, постави и покуша разјаснити бројна питања којима се бави психологија, нарочито психоанализа, као и филозофија, оносно етика.
Роман Прсти лудих очију Рајка Васића је драгоцјен прилог истини о по-сљедњем рату у БиХ, јер није једностран, пристрасан. Он је прича о човјеку у рату и његовом усуду, па ма скоје стране линије фронта био, и захваљујући управо таквом тону и приступу ово је вриједан прилог тзв. српском питању у посљедњем отаџбинском рату у БиХ.
Уз напомену да није нимало случајно овај роман ушао у шири избор за Ни-нову награду, задовољство ми је да честитам господину Васићу што је написао одличан ратни роман, који у суштини и није само ратни.
-----------------------------------------------------------------
Ovo je besjeda koju je Nikola Asanović, predani knjigoljubac, knjigodavac i knjigoznanac, održao u Bileći na promociji mog romana. Sa uvažavanjem treba čitati ovaj tekst jer je napisan i izgovoren od znalca kojeg sam tek te večeri upoznao, dakle, napisan bez ikakvog duga poznanstvu, prijateljstvu i prošlosti.
Donosim i odlomak kojeg je Nikola odabrao da se pročita te večeri.
Ovo je besjeda koju je Nikola Asanović, predani knjigoljubac, knjigodavac i knjigoznanac, održao u Bileći na promociji mog romana. Sa uvažavanjem treba čitati ovaj tekst jer je napisan i izgovoren od znalca kojeg sam tek te večeri upoznao, dakle, napisan bez ikakvog duga poznanstvu, prijateljstvu i prošlosti.
Donosim i odlomak kojeg je Nikola odabrao da se pročita te večeri.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Nisu prošli ni stotinjak metara brda. Novi je stao na ostatak sanduka koji je pod njim pukao. Razgrnuo je lišće i vidio stari zeleni jna sanduk za protivpješadijske mine. Stajao je i razmišljao kako ovdje može biti prazan sanduk za mine. Njemu je to djelovalo kao dugo razmišljanje i pretraga svih mogućnosti. Nema naselja da bi neko to koristio za nešto. Mnogi borci su ih nosili, napunjene kašikama i tanjirima opljčkanim u srpskim šopinzima, odjeću, rezbarije, i ostavljali ih kod kuća. Takvih sanduka nije bilo u civilstvu, mogu poslužiti za svašta, naročito na selu. Otkud ovdje u vukojebinama? Ne vidim da je ovdje bila linija, nikada linija nije u dolini. Nije ovuda išao put i neki transport. Otkuda tragovi gumenih točkova. Drvosječe i traktori? U njegovoj svijesti to je trajalo desetak treptaja lista. Neka stanu gore... Tri povezane eksplozije su se raščule brdima izlivenim u tišini. I onda je jeka počela da udara, jedna u drugu pa u brda, dok nije otišla, jedna po jedna, u nebesa. Novi je polovinom tijela stajao iza bukve, djevojka iza njega. Drugi su se kretali. I njih je zateklo u koraku. Dok zemlja i granje padaju, Novi gleda po ljudima svi leže, ne jauču. Oni bliži njemu se otresaju i mlate glavama. Oni dalji su nepomični. Treći sa čela se otkotrlja malo niz padinu a drob mu ostade zakačen za stari panj. I stade bez pokreta noge ili ruke. Novi gleda koljište. Tri promovke su bile vezane. Izgleda da su prošli kraj prve dvije i zakačili treću koja ih je aktivirala. Promovke su najkrovločnije protipješadijske mine. Podmukle, odskaču do pasa pa onda eksplodiraju. Aktiviraju se na potez ali vješti ljudi mogu da prave svakojake kombinacije. Novi je takođe vezao više raznih mina, potezne i električne, promovke i mrudove, igrao se, kombinovao smrt. I ovo je neko uradio ko je prošao dobru obuku. Ovo nisu radili seljaci. Belkisa ga jače uhvati za opasač i turi glavu u njegovu desnu plećku. Tri kratera se jasno vide, iako promovka ne pravi velike kratere. Ona prva je izgleda skočila Zengi do fišeklija i eksplodirala, zato je krater i najmanji a on nema stomaka ni bubrega. Novi razmišlja da li su sve eksplodirale. Stani iza bukve i ne izviruj na mene. Ne mrdajte se ljudi. Jeste li vas dvojica nepovrijeđeni. Slabo ga čuju. Pipaju se po prsima. Čovjek u strahu od smrti najprije gleda je li mrtav u prsima, onda sve ostalo. Po prsima se pipaš a ostalo gledaš. Svako ko je u opasnosti vidi odmah da mu je lice zdravo, nema ništa toplo. Ako je obamrlo pa onda toplo, zakačilo te. Samo ta dvojica pred njim se pokreću. Nisu valjda svi mrtvi. Novi staje u tragove čizama. Tad je siguran da neće stati na drugu minu ili zakačiti silk. Ide od jednog do drugog. Mrtav. Mrtav. Mrtav. Zašto me ovako bole noge. Ko je to. Ja sam, Novi. Ne bole te noge, ne brini. Plavuši su odbijene obje noge, samo se drže na šavovima hlača. Iz trupla vire bijele žile koje se trzaju. Iz poderanih vena skakuću mjehurići krvi, sve slabiji i slabiji. Plavuša mu pusti ruku. Ne boj se Plavac, ne bole te noge. Čuo se još jedan pokušaj da udahne a onda ostade kao zaleđen, bez udaha i izdaha. Da li vrijedi ići dalje? Mrtav. Mrtav. Mene je dobro zakačilo. Zakrklja. Okrenuo je Stevana. Dvije velike rupe u stomaku i na prelazu prema rebrima. Razderana crijeva i desno plućno krilo. Ko bijela džigerica kod krmaka. Desna noga prebijena u butini. Novi, umorio sam se... ne mogu više... nedaj da me zarobe... reko si da živi ne idemo nikom u ruke... nemam svoj metak... treba da me ubiješ... Nema ko da te zarobi. Ne boj se. Novi gleda i pribire imena. Mrga i Glavoboljac su čitavi. Stevan je za ubiti. I djevojka je živa. Nas četvoro treba da idemo dalje.
Vratio se, nabadajući, do žive dvojice. Djevojka još čuči iza bukve. Stevana moramo ubiti. Kako da ga ostavimo da se ovdje crva i raspada. A nositi ga ne možemo. Umerijeće nam na nosilima, opet u mukama. Treba pokupiti municiju i oružje koje nam može trebati i koliko možemo nositi. Municije što više. Belkisa, moraš i ti nositi pušku i municiju. Nosiću. Ne znam pucati. Ne treba pucati, samo da nosiš, može nam zatrebati. Odmaknite se malo niže. Novi se lagano vraća do Stevana. Imao je ruski pištolj tetejac. To je ruski vojni šumski pištolj. Oni koji su obrazovani o oružju, znali su da taj pištolj ima veće punjene od uobičajenog odnosa količine baruta i promjera čahure. Zato metak ima veću probojnost i može postići efekte i na terenu. Nije to samo sobno oficirsko oružje. Manji grabić može biti probijen kao od šale. Pošto je barutno punjenje veće, domet tetejca je veliki jer je i početna brzina zrna znatno veća od drugih sličnih pištolja. To je za tetejac bitno jer je te osobine imao prije nekoliko decenija. Ruska industrija ga je proizvela rano i on je korišten i u Drugom svjetskom ratu. Zbog svega toga nije dobar za ubijenje izbliza. Metak velikom brzinom prođe kroz tijelo i ne ostavi dovoljno povreda za brzu smrt. Tetejac je pištolj za odloženo umiranje. Novi ga nije volio. Poslije mora da obilazi jednog po jednog i provjerava i da doubija. Stevan je već bio u izmaglici ali je znao da je Novi došao do njega. Slike djece su mi ostale kod Čavke, i papiri. Odnesi ženi. Novi šuti. Pištolj je bio izvadio dole niže, nije bio siguran da će to moći kad stigne do Stevana. Kolikogod je bio okrutan i bezosjećajan, ruka mu je stajala nepomično. Gledao je u Stevana ali ništa nije vidio. Može li sav život da se pregleda i složi na svoje mjesto u ovih nekoliko trenutaka ili sekundi. Kolika je sekunda kad je smrt blizu? Sve što je Stevan preživio, otkako je počeo da pamti, do ove eksplozije, moraću sada da presiječem i zaključam. Kolikogod ubijao dosad, sad ne znam da li je božije i ljudski da to uradim. Kako može biti takva cijena da se čovjek spasi muka a da mu se uzme život. Da li bi ostao živ da je bolnica daleko sto metara. Ne znam, nisam doktor. Možda se noga može spasiti ili odjseći. Ali, crijeva i želudac su mu uništeni. Diše jednom plućnim krilom i brzo će izgubiti krv. Onda mu ne pomaže disanje. Štagod uradim, teretiće me. Ako odem, moram do kraja života misliti kako je umro Stevan. Ako mu ostavim oružje da se ubije, nisam mu pomogao, na njega sam bacio teret samoubistva. A on i nema snage da to uradi. Pored svega što mu se dogodilo i saznanja da nema izlaza, još treba da ga tjeram da se ubije. Nije čovjek za to. Ako odem, šta će biti u njegovoj glavi? Kakve će ga misli izjedati. I bunilo. Šta će misliti o svojim drugarima, ratnim drugovima? Jednostavno otišli, ko da sam pas.
Stevan drži oči zatvorene. Nije toliko slab da ih ne može otvoriti. I glavu na nalakćenom ramenu. Nekako mu je tu dobro, kao da mu nešto hladi čelo a uzglavlje od vlastitog ramena ko stvoreno je za njega i ovu tišinu. Malo mu zuje uši. Kao nekad, kad je od majke učio šta je to kad ona oca pita: koje mi uvo pjeva. Ako pogodi, njegova želja će se ispuniti. Poslije, kada se zadječačio, objasnila mu je da je to pjevanje u uhu, u stvari, zujanje, daleko pištanje i šištanje koje se odjednom javi i nestane. Kod djeda stalno zuji lijevo uho, rekao joj je jer je to od djeda Dragutin i čuo. On je star, govorila je majka. Znači i to da sam i ja došao na kraj. Na kraju zuje uši. Majka me rodila, mučila se, hranila, privijala repušnjak na prsa kad sam imao temperaturu, davala mi riblje ulje da budem jači. I sve uzalud. Došao sam do ove mine i gotovo. I ja imam djecu, nisu još odrasla. Mučio sam se koliko sam mogao. Ne da bog više i gotovo. Šta imam lijepo da se sjetim. Više ne mogu ružno ni zaboraviti, ni promijeniti. Ne mogu reći ženi šta da radi i da se uda ako ko naiđe. Samo da ne tuče djecu. Moram misliti na nešto lijepo. Da ne čujem metak. Da ne govorim Novom više ništa. Dobar je čovjek. Dobar je za rat. Za život nije. Ne znam da li ima ženu i djecu, da li ima prijatelje. Da li se ikad napije. Nema nikad ljudske riječi. Samo šuti i radi šta misli da treba. Ali, svejedno, dobar je, sve nam je rekao i sve što je dosad rekao pomoglo je i valjalo nam. Ja se idući s njim nisam bojao. Jedino nam nije rekao da će ove mine da eksplodiraju. Možda je znao pa je zato išao pozadi. Kako će znati, nije vidovit. A ovdje nema kuća i fronta pa da pretpostavlja. Mene bi mogao ubiti, nikad ne bi pomislio da ovdje ima mina. Tako sam i išo, gledo predase i mislio koliko je nogu daleko moja kuća. Tako se najbolje ide, ne valja misliti koliko još imaš koračati a ne znaš ni kud ideš. Mislim stalno do kuće. Kuća mi je ko bešika. Sad je gotovo. Novi će da puca. Treba da mu zahvalim.
Novi još uvijek gleda. Vidi samo mutnu izmaglicu koju nema ko da rastjera i prosvijetli, kao jutros kad je svanjivalo. Da li za to može ići u zatvor. Oni doktori stalno raspravljaju o nekoj eutanaziji. Da li imaju pravo da daju injekciju ako neko hoće da više ne živi. Ili ako ne zna za sebe nekoliko godina a nema pomoći. Šta ako ga žena i djeca tuže. Reći će da je mirno došao do njega i ubio nam oca. Imaju svjedoci. Ko će znati da mu nije bilo spasa. Valjda su čuli da je rekao da treba da ga ubijem. A da li će sud htjeti to da čuje? Nema sad suda, nema žene i djece, nema bolnice. Sad sam samo ja tu. Ja sam ih sve pitao da idu sa mnom. Sve sam im objasnio i rekao da vide ujutro oće li ili niće. Ja sam odgovoran za svakoga. Za mene niko nije odgovoran. Stevan je dao svoj život meni u ruke, čim je pošao sa mnom i sa ovim ljudima. Samo što nije to rekao i nije potpisao. Da li sam trebao u komandi napraviti papir da svi potpišemo. Bilo bi možda po pravu i sudu. Jebeš pravo i papir. Ako nisi čovjek, zalud ti. Mi smo živjeli preko očiju i pogleda. Malo smo govorili. Čim ljudi ne govore, znači nema problema, nema straha. Nije samo da ja nemam straha. Nisu imali ni oni. Ne bi išli sa mnom. Stevan nikada nije rekao da se boji. Znao bih ja.
Nije me strah. Možda Novi još nije došao do mene. Doći će, neće se omišljati. Šta je sada strah? Kada si na kraju nema straha, kao i u poslu, kada ga dotjeraš do zadnje lopate, do zadnje sjekire i do zadnjeg naramka, nema umora. Trebao sam se bojati dok sam živio. Sad je kasno. I ne drhtim. Kad uzme strah, drhti se. Sjećam se kad sam bio mali, pa su me slali da odem po doktora, po mraku. Čini mi se da nisam hodao nego skakutao od drhtanja. Toliko sam se bojao mraka da nisam smio da gledam. Mislio sam da ću žmireći otjerati i mrak i strah. Pa onda skrenem i upadnem u kanal. Kad se vratim sa doktorom, sva mi koljena budu zamazan blatom kroz koje prorošava krv. I sad je neko blato u meni, nema krvi, ne osjećam krv kao prije, kad razbijem nos, vidim teče krv i neka je željezna. Sad je nema. Mislio sam, kad umireš ranjen, prvo ti ide krv na usta i na nos. A nema je. To je zato što nemam straha. Sad će pucati, čuo sam šušanj. Samo da stane zujanje u ušima pa da razaberem sve. Volio bih otvoriti oči, da imam olovku. Da napišem djeci i ženi. Nešto. Bilo koja riječ njima bi bila velika. Stevan nije vidio svoje čelo, bijelo kao nova seoska crkva na golim njivama brijega iznad njegovog rodnog sela, porošeno prozračnim kapljicama znoja. Možda to i nije bio znoj nego život koji izlazi na kožu i stapa se sa kapljicama rose po odozgo sjajnom bukovom lišću i po paukovim mrežama koje u krošnjama odvajaju život ispod lišća od nebeskih prostranstava i pogleda zvijezda. Na licu mu se vidjelo da nema snage da otvori oči. Niti da pomjeri glavu najprije zabačenu a sada ukopanu u rame. Oči su mu otišle nekud, ostale su samo rupe a i one su se smanjile i uvukle trepavice u svoju bezdan.
Novi je vidio bijelo čelo i otišle oči. Najednom mu se vratila oštrina u vid. Stevanovo lice je već mrtvo. Samo još živi njegova svijest. Svijest se najteže ubija i najteže mre. Možda je umro pa neće ni znati da sam pucao. Ako ga sada pitam nešto, oživjeće. Lakše mi je da mislim da je mrtav. Ne znam kako je živ od ovolikih rana. Gledao sam ljude sa ranama kao mrve po tijelu a umirali su. Niko nije ni stigao do njih. Kako je Stevan još živ. Odlio mu se sigurno lavor krvi, samo što je otišla pod lišće pa se ne vidi. Ne diše. Novi pogleda u nozdrve, odzgo se vidjelo da se lagano proširuju i vraćaju. Diše. Pucaj Novi. Nema straha. Nema ništa. Samo pucaj. Hladno mi je, gotovo je. Novi ga je jedva čuo. Možda je samo vidio po usnama to što misli da je čuo. Pogledao je prema uhu. Dva metka. Jedan u školjku a drugi odmah iznad. Stevan se nije ni pomakao. Nikakav trzaj lica. To je tetejac. Samo su prošli, kao svjetlica.
Nisu prošli ni stotinjak metara brda. Novi je stao na ostatak sanduka koji je pod njim pukao. Razgrnuo je lišće i vidio stari zeleni jna sanduk za protivpješadijske mine. Stajao je i razmišljao kako ovdje može biti prazan sanduk za mine. Njemu je to djelovalo kao dugo razmišljanje i pretraga svih mogućnosti. Nema naselja da bi neko to koristio za nešto. Mnogi borci su ih nosili, napunjene kašikama i tanjirima opljčkanim u srpskim šopinzima, odjeću, rezbarije, i ostavljali ih kod kuća. Takvih sanduka nije bilo u civilstvu, mogu poslužiti za svašta, naročito na selu. Otkud ovdje u vukojebinama? Ne vidim da je ovdje bila linija, nikada linija nije u dolini. Nije ovuda išao put i neki transport. Otkuda tragovi gumenih točkova. Drvosječe i traktori? U njegovoj svijesti to je trajalo desetak treptaja lista. Neka stanu gore... Tri povezane eksplozije su se raščule brdima izlivenim u tišini. I onda je jeka počela da udara, jedna u drugu pa u brda, dok nije otišla, jedna po jedna, u nebesa. Novi je polovinom tijela stajao iza bukve, djevojka iza njega. Drugi su se kretali. I njih je zateklo u koraku. Dok zemlja i granje padaju, Novi gleda po ljudima svi leže, ne jauču. Oni bliži njemu se otresaju i mlate glavama. Oni dalji su nepomični. Treći sa čela se otkotrlja malo niz padinu a drob mu ostade zakačen za stari panj. I stade bez pokreta noge ili ruke. Novi gleda koljište. Tri promovke su bile vezane. Izgleda da su prošli kraj prve dvije i zakačili treću koja ih je aktivirala. Promovke su najkrovločnije protipješadijske mine. Podmukle, odskaču do pasa pa onda eksplodiraju. Aktiviraju se na potez ali vješti ljudi mogu da prave svakojake kombinacije. Novi je takođe vezao više raznih mina, potezne i električne, promovke i mrudove, igrao se, kombinovao smrt. I ovo je neko uradio ko je prošao dobru obuku. Ovo nisu radili seljaci. Belkisa ga jače uhvati za opasač i turi glavu u njegovu desnu plećku. Tri kratera se jasno vide, iako promovka ne pravi velike kratere. Ona prva je izgleda skočila Zengi do fišeklija i eksplodirala, zato je krater i najmanji a on nema stomaka ni bubrega. Novi razmišlja da li su sve eksplodirale. Stani iza bukve i ne izviruj na mene. Ne mrdajte se ljudi. Jeste li vas dvojica nepovrijeđeni. Slabo ga čuju. Pipaju se po prsima. Čovjek u strahu od smrti najprije gleda je li mrtav u prsima, onda sve ostalo. Po prsima se pipaš a ostalo gledaš. Svako ko je u opasnosti vidi odmah da mu je lice zdravo, nema ništa toplo. Ako je obamrlo pa onda toplo, zakačilo te. Samo ta dvojica pred njim se pokreću. Nisu valjda svi mrtvi. Novi staje u tragove čizama. Tad je siguran da neće stati na drugu minu ili zakačiti silk. Ide od jednog do drugog. Mrtav. Mrtav. Mrtav. Zašto me ovako bole noge. Ko je to. Ja sam, Novi. Ne bole te noge, ne brini. Plavuši su odbijene obje noge, samo se drže na šavovima hlača. Iz trupla vire bijele žile koje se trzaju. Iz poderanih vena skakuću mjehurići krvi, sve slabiji i slabiji. Plavuša mu pusti ruku. Ne boj se Plavac, ne bole te noge. Čuo se još jedan pokušaj da udahne a onda ostade kao zaleđen, bez udaha i izdaha. Da li vrijedi ići dalje? Mrtav. Mrtav. Mene je dobro zakačilo. Zakrklja. Okrenuo je Stevana. Dvije velike rupe u stomaku i na prelazu prema rebrima. Razderana crijeva i desno plućno krilo. Ko bijela džigerica kod krmaka. Desna noga prebijena u butini. Novi, umorio sam se... ne mogu više... nedaj da me zarobe... reko si da živi ne idemo nikom u ruke... nemam svoj metak... treba da me ubiješ... Nema ko da te zarobi. Ne boj se. Novi gleda i pribire imena. Mrga i Glavoboljac su čitavi. Stevan je za ubiti. I djevojka je živa. Nas četvoro treba da idemo dalje.
Vratio se, nabadajući, do žive dvojice. Djevojka još čuči iza bukve. Stevana moramo ubiti. Kako da ga ostavimo da se ovdje crva i raspada. A nositi ga ne možemo. Umerijeće nam na nosilima, opet u mukama. Treba pokupiti municiju i oružje koje nam može trebati i koliko možemo nositi. Municije što više. Belkisa, moraš i ti nositi pušku i municiju. Nosiću. Ne znam pucati. Ne treba pucati, samo da nosiš, može nam zatrebati. Odmaknite se malo niže. Novi se lagano vraća do Stevana. Imao je ruski pištolj tetejac. To je ruski vojni šumski pištolj. Oni koji su obrazovani o oružju, znali su da taj pištolj ima veće punjene od uobičajenog odnosa količine baruta i promjera čahure. Zato metak ima veću probojnost i može postići efekte i na terenu. Nije to samo sobno oficirsko oružje. Manji grabić može biti probijen kao od šale. Pošto je barutno punjenje veće, domet tetejca je veliki jer je i početna brzina zrna znatno veća od drugih sličnih pištolja. To je za tetejac bitno jer je te osobine imao prije nekoliko decenija. Ruska industrija ga je proizvela rano i on je korišten i u Drugom svjetskom ratu. Zbog svega toga nije dobar za ubijenje izbliza. Metak velikom brzinom prođe kroz tijelo i ne ostavi dovoljno povreda za brzu smrt. Tetejac je pištolj za odloženo umiranje. Novi ga nije volio. Poslije mora da obilazi jednog po jednog i provjerava i da doubija. Stevan je već bio u izmaglici ali je znao da je Novi došao do njega. Slike djece su mi ostale kod Čavke, i papiri. Odnesi ženi. Novi šuti. Pištolj je bio izvadio dole niže, nije bio siguran da će to moći kad stigne do Stevana. Kolikogod je bio okrutan i bezosjećajan, ruka mu je stajala nepomično. Gledao je u Stevana ali ništa nije vidio. Može li sav život da se pregleda i složi na svoje mjesto u ovih nekoliko trenutaka ili sekundi. Kolika je sekunda kad je smrt blizu? Sve što je Stevan preživio, otkako je počeo da pamti, do ove eksplozije, moraću sada da presiječem i zaključam. Kolikogod ubijao dosad, sad ne znam da li je božije i ljudski da to uradim. Kako može biti takva cijena da se čovjek spasi muka a da mu se uzme život. Da li bi ostao živ da je bolnica daleko sto metara. Ne znam, nisam doktor. Možda se noga može spasiti ili odjseći. Ali, crijeva i želudac su mu uništeni. Diše jednom plućnim krilom i brzo će izgubiti krv. Onda mu ne pomaže disanje. Štagod uradim, teretiće me. Ako odem, moram do kraja života misliti kako je umro Stevan. Ako mu ostavim oružje da se ubije, nisam mu pomogao, na njega sam bacio teret samoubistva. A on i nema snage da to uradi. Pored svega što mu se dogodilo i saznanja da nema izlaza, još treba da ga tjeram da se ubije. Nije čovjek za to. Ako odem, šta će biti u njegovoj glavi? Kakve će ga misli izjedati. I bunilo. Šta će misliti o svojim drugarima, ratnim drugovima? Jednostavno otišli, ko da sam pas.
Stevan drži oči zatvorene. Nije toliko slab da ih ne može otvoriti. I glavu na nalakćenom ramenu. Nekako mu je tu dobro, kao da mu nešto hladi čelo a uzglavlje od vlastitog ramena ko stvoreno je za njega i ovu tišinu. Malo mu zuje uši. Kao nekad, kad je od majke učio šta je to kad ona oca pita: koje mi uvo pjeva. Ako pogodi, njegova želja će se ispuniti. Poslije, kada se zadječačio, objasnila mu je da je to pjevanje u uhu, u stvari, zujanje, daleko pištanje i šištanje koje se odjednom javi i nestane. Kod djeda stalno zuji lijevo uho, rekao joj je jer je to od djeda Dragutin i čuo. On je star, govorila je majka. Znači i to da sam i ja došao na kraj. Na kraju zuje uši. Majka me rodila, mučila se, hranila, privijala repušnjak na prsa kad sam imao temperaturu, davala mi riblje ulje da budem jači. I sve uzalud. Došao sam do ove mine i gotovo. I ja imam djecu, nisu još odrasla. Mučio sam se koliko sam mogao. Ne da bog više i gotovo. Šta imam lijepo da se sjetim. Više ne mogu ružno ni zaboraviti, ni promijeniti. Ne mogu reći ženi šta da radi i da se uda ako ko naiđe. Samo da ne tuče djecu. Moram misliti na nešto lijepo. Da ne čujem metak. Da ne govorim Novom više ništa. Dobar je čovjek. Dobar je za rat. Za život nije. Ne znam da li ima ženu i djecu, da li ima prijatelje. Da li se ikad napije. Nema nikad ljudske riječi. Samo šuti i radi šta misli da treba. Ali, svejedno, dobar je, sve nam je rekao i sve što je dosad rekao pomoglo je i valjalo nam. Ja se idući s njim nisam bojao. Jedino nam nije rekao da će ove mine da eksplodiraju. Možda je znao pa je zato išao pozadi. Kako će znati, nije vidovit. A ovdje nema kuća i fronta pa da pretpostavlja. Mene bi mogao ubiti, nikad ne bi pomislio da ovdje ima mina. Tako sam i išo, gledo predase i mislio koliko je nogu daleko moja kuća. Tako se najbolje ide, ne valja misliti koliko još imaš koračati a ne znaš ni kud ideš. Mislim stalno do kuće. Kuća mi je ko bešika. Sad je gotovo. Novi će da puca. Treba da mu zahvalim.
Novi još uvijek gleda. Vidi samo mutnu izmaglicu koju nema ko da rastjera i prosvijetli, kao jutros kad je svanjivalo. Da li za to može ići u zatvor. Oni doktori stalno raspravljaju o nekoj eutanaziji. Da li imaju pravo da daju injekciju ako neko hoće da više ne živi. Ili ako ne zna za sebe nekoliko godina a nema pomoći. Šta ako ga žena i djeca tuže. Reći će da je mirno došao do njega i ubio nam oca. Imaju svjedoci. Ko će znati da mu nije bilo spasa. Valjda su čuli da je rekao da treba da ga ubijem. A da li će sud htjeti to da čuje? Nema sad suda, nema žene i djece, nema bolnice. Sad sam samo ja tu. Ja sam ih sve pitao da idu sa mnom. Sve sam im objasnio i rekao da vide ujutro oće li ili niće. Ja sam odgovoran za svakoga. Za mene niko nije odgovoran. Stevan je dao svoj život meni u ruke, čim je pošao sa mnom i sa ovim ljudima. Samo što nije to rekao i nije potpisao. Da li sam trebao u komandi napraviti papir da svi potpišemo. Bilo bi možda po pravu i sudu. Jebeš pravo i papir. Ako nisi čovjek, zalud ti. Mi smo živjeli preko očiju i pogleda. Malo smo govorili. Čim ljudi ne govore, znači nema problema, nema straha. Nije samo da ja nemam straha. Nisu imali ni oni. Ne bi išli sa mnom. Stevan nikada nije rekao da se boji. Znao bih ja.
Nije me strah. Možda Novi još nije došao do mene. Doći će, neće se omišljati. Šta je sada strah? Kada si na kraju nema straha, kao i u poslu, kada ga dotjeraš do zadnje lopate, do zadnje sjekire i do zadnjeg naramka, nema umora. Trebao sam se bojati dok sam živio. Sad je kasno. I ne drhtim. Kad uzme strah, drhti se. Sjećam se kad sam bio mali, pa su me slali da odem po doktora, po mraku. Čini mi se da nisam hodao nego skakutao od drhtanja. Toliko sam se bojao mraka da nisam smio da gledam. Mislio sam da ću žmireći otjerati i mrak i strah. Pa onda skrenem i upadnem u kanal. Kad se vratim sa doktorom, sva mi koljena budu zamazan blatom kroz koje prorošava krv. I sad je neko blato u meni, nema krvi, ne osjećam krv kao prije, kad razbijem nos, vidim teče krv i neka je željezna. Sad je nema. Mislio sam, kad umireš ranjen, prvo ti ide krv na usta i na nos. A nema je. To je zato što nemam straha. Sad će pucati, čuo sam šušanj. Samo da stane zujanje u ušima pa da razaberem sve. Volio bih otvoriti oči, da imam olovku. Da napišem djeci i ženi. Nešto. Bilo koja riječ njima bi bila velika. Stevan nije vidio svoje čelo, bijelo kao nova seoska crkva na golim njivama brijega iznad njegovog rodnog sela, porošeno prozračnim kapljicama znoja. Možda to i nije bio znoj nego život koji izlazi na kožu i stapa se sa kapljicama rose po odozgo sjajnom bukovom lišću i po paukovim mrežama koje u krošnjama odvajaju život ispod lišća od nebeskih prostranstava i pogleda zvijezda. Na licu mu se vidjelo da nema snage da otvori oči. Niti da pomjeri glavu najprije zabačenu a sada ukopanu u rame. Oči su mu otišle nekud, ostale su samo rupe a i one su se smanjile i uvukle trepavice u svoju bezdan.
Novi je vidio bijelo čelo i otišle oči. Najednom mu se vratila oštrina u vid. Stevanovo lice je već mrtvo. Samo još živi njegova svijest. Svijest se najteže ubija i najteže mre. Možda je umro pa neće ni znati da sam pucao. Ako ga sada pitam nešto, oživjeće. Lakše mi je da mislim da je mrtav. Ne znam kako je živ od ovolikih rana. Gledao sam ljude sa ranama kao mrve po tijelu a umirali su. Niko nije ni stigao do njih. Kako je Stevan još živ. Odlio mu se sigurno lavor krvi, samo što je otišla pod lišće pa se ne vidi. Ne diše. Novi pogleda u nozdrve, odzgo se vidjelo da se lagano proširuju i vraćaju. Diše. Pucaj Novi. Nema straha. Nema ništa. Samo pucaj. Hladno mi je, gotovo je. Novi ga je jedva čuo. Možda je samo vidio po usnama to što misli da je čuo. Pogledao je prema uhu. Dva metka. Jedan u školjku a drugi odmah iznad. Stevan se nije ni pomakao. Nikakav trzaj lica. To je tetejac. Samo su prošli, kao svjetlica.