петак, 4. април 2008.

ŠTA SAM GOVORIO O FEDERATIVNOSTI BiH?
Objavljujem ovdje izvorni rekst sa konferencije za štampu koju sam, u ime SNSD, imao prošle godine kada sam sistematizovao stavove o federativnom uređenju BiH. Od tada je tema federativnisti sve prisutnija. Radi činjenica, jer mediji nemaju dovoljno porostora, donosim ono što sam pripremio kao podsjetnik i to podijelio i novinarima.
Za razliku, od Kazaza i Filipovića, ja ne želim da kukam, tražim realnost.
Ako igdje ima sreće za BiH, ona je samo u reaqlnosti.
ПРИНЦИПИ ФЕДЕРАТИВНОСТИ

· ПОЛАЗЕЋИ ОД ЧИЊЕНИЦЕ ДА ЈЕ ПОКУШАЈ ИЛЕГАЛНЕ И ПРОТИВУСТАВНЕ УНИТАРИЗАЦИЈЕ БиХ, ОДНОСНО УКИДАЊА РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ, КОЈУ ВЕЋ ДЕЦЕНИЈУ ПРОВОДЕ И ПОКУШАВАЈУ ДА ЗАВРШЕ САРАЈЕВСКИ ПОЛИТИЧКИ КРУГ И ДИО МЕЂУНАРОДНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ, ДОСПИО У ПОТПУНИ БЕЗИЗЛАЗ И САМУ БиХ ДОВЕО НА ИВИЦУ ПРЕДРАТНИХ СУКОБА, ДОШЛО ЈЕ ВРИЈЕМЕ ДА ОТВРЕНО КАЖЕМО ДА СУ ДЕСЕТОГОДИШЊЕ НАВОДНЕ РЕФОРМЕ ОБИЧНА ПРОТВИУСТАВНА УНИТАРИЗАЦИЈА И ПОКУШАЈ СТВАРАЊА ИСЛАМСКЕ РЕПУБЛИКЕ ОД БиХ.
· ПОЛАЗЕЋИ ОД ЧИЊЕНИЦЕ ДА ЈЕ БиХ ДУБОКО ПОДИЈЕЉЕНА ЗЕМЉА ЧИЈИ СУ ОСНОВНИ УЗРОЦИ У ГРАЂАНСКОМ И ВЈЕРСКОМ РАТУ КАО И У ИСТОРИЈСКОМ НАСЉЕЂУ, АЛИ ДА ТО НИЈЕ ТРАГИЧНА ЧИЊЕНИЦА И ДА У ЕВРОПИ ИМА МНОГО ЗЕМАЉА КОЈИ СА ТОМ ЧИЊЕНИЦОМ ОПСТАЈУ И МНОГО ВИШЕ ОД НАШЕГ ПОСТДЕЈТОНСКОГ ПЕРИОДА, САВЕЗ НЕЗАВИСНИХ СОЦИЈАЛДЕМОКРАТА ПРЕДЛАЖЕ КОНСОЦИЈАЦИЈСКИ ОБЛИК ДРЖАВЕ СА ТЕРИТОРИЈАЛНИМ АУТОНОМИЈАМА И ФЕДЕРАЛИСТИЧКИМ НАЧИНОМ ОРГАНИЗАЦИЈЕ, КОЈИ БИ ВЕРИФИКОВАО, ПОУСТАВИО И ОЗАКОНИО НЕПРЕМОСТИВЕ И ПРЕМОСТИВЕ РАЗЛИКЕ ЕТНИЧКИХ И ГЕОГРАФСКИХ ЦЈЕЛИНА У БиХ И КОЈИ БИ ДОНИО ОДРЖИВ СИСТЕМ ВЛАСТИ И ОРГАНИЗАЦИЈЕ ДРЖАВЕ УМЈЕСТО НЕОДРЖИВЕ ВЕЋИНСКЕ ДЕМОКРАТИЈЕ, ГРАЂАНСКЕ ДЕМОКРАТИЈЕ ИЛИ БАНАЛНЕ ЦЕНТРАЛИСТИЧКЕ ЈЕДНОЕТНИЧКЕ ВЛАСТИ.
· САВЕЗ НЕЗАВИСНИХ СОЦИЈАЛДЕМОКРАТА СМАТРА ДА ЈЕ ОВО ЈЕДИНИ НАЧИН ДЕМОКРАТСКОГ ОПСТАНКА БиХ, ДА ЈЕ ОВО НАЈБОЉА ПОНУДА ЗА БОСНУ ХЕРЦЕГОВИНУ И ДА БОЉУ НИКАД НЕЋЕ ИМАТИ И ДА СВЕ ОСТАЛО МОЖЕ БИТИ ИНТЕРНАЦИОНАЛНА ДИКТАТУРА, НЕАРТИКУЛИСАНО РАСУЛО ИЛИ БАНКРОТ КАКО ЈЕ ТО РЕКАО МИЛОРАД ДОДИК.
· АКО СЕ РАЗУМНО НЕ ПРИСТУПИ КОНСОЦИЈАЦИЈСКОЈ ОРГАНИЗАЦИЈИ ДРЖАВЕ, У НАЈОПТИМИСТИЧНОЈ ВАРИЈАНТИ БиХ ЋЕ ОСТАТИ ПОДИЈЕЉЕНА НА УНИТАРИСТИЧКЕ ИЛУЗИЈЕ И ЕКОНОМСКИ И ДЕМОКРАТСКИ ПРОСПЕРИТЕТНУ РЕПУБЛИКУ СРПСКУ. ОД ФЕДЕРАЛИЗАЦИЈЕ НЕЋЕ БИТИ БОЉЕ ПОНУДЕ ЗА БиХ.

У КАКВОЈ СЕ
УСТАВНОЈ ПОЗИЦИЈИ
НАЛАЗИ БиХ?

ОД РАТА НА ОВАМО БиХ ЈЕ У СТАЊУ АМОРФНОГ ИНТЕРНАЦИОНАЛНОГ И ДОМАЋЕГ ВОЛУНТАРИЗМА:
· НАЈПРИЈЕ, КРИМИНОГЕНИ НАЦИОНАЛИСТИЧКИ ДИВЉАЦИ ЕСДЕЕСА НИСУ ПРИХВАТАЛИ И ПРИЗНАВАЛИ ДЕЈТОНСКИ СПОРАЗУМ И РЕПУБЛИКУ СРПСКУ СУ ТРЕТИРАЛИ КАО ДРЖАВУ,
· ПОТОМ ЈЕ МЕЂУНАРОДНА ЗАЈЕДНИЦА УЦЈЕЊУЈУЋИ РАТНИ, КРИМИНАЛНИ И ЗЛОЧИНАЧКИ ЕСДЕЕС ИЗДЕЈСТВОВАЛА ПРЕВЕЛИКУ ДИВЕРГЕНЦИЈУ РЕАЛНЕ И ДЕЈТОНСКЕ КОНСТРУКЦИЈЕ БиХ
· САРАЈЕВСКИ ПОЛИТИЧКИ КРУГ И ФЕДЕРАЦИЈА БиХ СУ У ПОЛИТИЧКОЈ И САНКЦИОНОЈ ХЛАДОВИНИ МИРНО КРШИЛИ И ДЕЈТОНСКИ И СВЕ ЛОКАЛНЕ УСТАВЕ И ЧЕКАЛИ ДА СЕ РЕПУБЛИКА СРПСКА УКИНЕ, ОДНОСНО ДА СЕ УКИНУ ЕНТИТЕТИ
· СТОГА ЈЕ БиХ ПОТПУНО ЕРОДИРАНА ЗАЈЕДНИЦА У КОЈОЈ СУ СКОРО ДО КРАЈА ПОКИДАНЕ СВЕ КОХЕЗИВНЕ И ЦЕНТРИПЕТАЛНЕ ВЕЗЕ.
· У ТАКВОЈ СИТУАЦИЈИ НЕМА ПОЛИТИЧКЕ, ИСТОРИЈСКЕ, ИНТЕЛЕКТУАЛНЕ, ЦИВИЛИЗАЦИЈСКЕ НИТИ ГЕОГРАФСКЕ ПОТЕНЦИЈЕ ЗА ИЗРАДУ НОВОГ УСТАВА ЗА ЈЕДИНСТВЕНУ, ЦЕНТРАЛИЗОВАНУ ИЛИ ГРАЂАНСКУ ДРЖАВУ
· НЕ МОЖЕ СЕ ПОДЦИЈЕНИТИ ЦИЈЕЛА ИСТОРИЈА ТАКОЗВАНЕ ДРЖАВЕ БиХ НАКОН РАСПАДА СФРЈ. НИ ЈЕДАН ПОЛИТИЧКИ ПОТЕЗ НИЈЕ БИО У КОРИСТ ДРЖАВЕ, СВАКИ ЈЕ БИО У КОРИСТ РАСПАДА.
· БиХ ЈЕ ИНТЕРНАЦИОНАЛНОМ ПРИСИЛОМ ОСТАЛА ЈЕДИНИ АРЕАЛ КОЈИ НИЈЕ ЕТНИЧКИ СТЕРИЛАН А ОБЗИРОМ ДА ВЕЋИНЕ ДВА НАРОДА ЖИВЕ У СУСЈЕДНИМ ЗЕМЉАМА, НЕМА НИКАКВОГ РЕГИОНАЛНОГ УПОРИШТА ДА ОПСТАНЕ КАО МУЛТИЕТНИЧКИ РАЈ.
· БиХ ЈЕ И У РАТУ И У ДЕЈТОНУ И НАКОН РАТА ФАКТИЧКИ БИЛА АНТАГОНИСТИЧКА, ПРИСИЛНА ИЛИ ФАКТИЧКА ФЕДЕРАЦИЈА. ЈЕДИНСТВЕНА, БЕЗЕНТИТЕТСКА ДРЖАВА МОГУЋА ЈЕ САМО ПЕРМАНЕНТНОМ ВОЈНОМ СИЛОМ, ДА НЕ КАЖЕМ ДИКТАТУРОМ.


ДАКЛЕ, КАКО ЈЕ УСТАВ ИСТОВРЕМЕНО УГОВОР ИЗМЕЂУ ГРАЂАНА ДА ТВОРЕ ДРЖАВУ И УГОВОР ИЗМЕЂУ ДРЖАВЕ И ЊЕНИХ ПОДАНИКА, НЕ ПОСТОЈЕ НИ У ТРАГОВИМА УСЛОВИ ДА СЕ ДОНЕСЕ ТАКАВ УСТАВ.

ТО ЗНАЧИ ДА ЋЕ ОСТАТИ НЕПРОМИЈЕЊЕНИ СТАТУС ИЛИ СТАЊЕ НЕПРОДУКТИВНИХ НАСТОЈАЊА КА РЕФОРМАМА КОЈЕ БИ ТРЕБАЛЕ УКИНУТИ РЕПУБЛИКУ СРПСКУ И СТВОРИТИ УСЛОВЕ ДА СЕ УСТАВ КОПИРА И ИЗ ФАКТИЧНОГ СТАЊА А У СУШТИНИ, ОНО ШТО САД ЗОВЕМО ДРЖАВОМ УБРЗАНО ЋЕ ИЋИ У ПРОЦЕС БЕЛГИЈАЛИЗАЦИЈЕ.

ОБЗИРОМ ДА НА ОВОМ ПРОСТОРУ НИ ЈЕДНА ДРЖАВА НЕ ТРАЈЕ ДУЉЕ ОД 50 ГОДИНА, И ВРИЈЕМЕ РАСПАДА БиХ ВЕЋ ТЕЧЕ. УКОЛИКО СВИ ЖЕЛЕ ОПСТАНАК БиХ, А ПРИЈЕ СВЕГА САРАЈЕВСКИ ПОЛИТИЧКИ КРУГ, ПРЕЦИЗНИЈЕ БОШЊАЧКА ПОЛИТИЧКА АРТИКУЛАЦИЈА, ПОТРЕБНО ЈЕ ШТО ПРИЈЕ ПОЧЕТИ РАЗГОВОРЕ О ФЕДЕРАТИВНОМ МОДЕЛУ ЗАЈЕДНИЦЕ.

ИНАЧЕ, РЕГИОНАЛНИ И ЕВРОПСКИ ТРЕНДОВИ ЋЕ УБРЗАТИ РАСПАД БиХ.





СНСД
ПРЕДЛАЖЕ
СЉЕДЕЋЕ
ПРИНЦИПЕ ФЕДЕРАТИВНОСТИ
:

· БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА ЈЕ САСТАВЉЕНА ОД ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА КОЈЕ ЋЕ СЕ ФОРМИРАТИ ИСКЉУЧИВО НА ОСНОВAMA ДЕЈТОНСКОГ МИРОВНОГ СПОРАЗУМА

· ФЕДЕРАЛИЗАЦИЈА БиХ ЋЕ СЕ РЕАЛИЗОВАТИ НА ОСНОВУ НОВОГ УСТАВА ДОГОВОРЕНОГ И УСВОЈЕНОГ У ДОМАЋИМ ИНСТИТУЦИЈАМА УЗ ПРИСУСТВО ПРЕДСТАВНИКА МЕЂУНАРОДНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ

· ПРИЛИКОМ ФЕДЕРАЛИЗАЦИЈЕ ПРИМИЈЕНИЋЕ СЕ ПРИНЦИП ТЕРИТОРИЈАЛНОГ ДИСКОНТИНУИТЕТА КАО И У СЛУЧАЈУ ПРЕКИДА ТЕРИТОРИЈЕ РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ ПРИЛИКОМ ФОРМИРАЊА ДИСТРИКТА БРЧКО

· ЈЕДНА ОД ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА ВЕЋ ПОСТОЈИ - РЕПУБЛИКА СРПСКА

· МЕЂУЕНТИТЕТСКА ДЕЈТОНСКА ЛИНИЈА САСТАВНИ ЈЕ ДИО ФЕДЕРАТИВНОГ УРЕЂЕЊА БиХ И ТРАЈНО ЈЕ НЕПРОМЈЕЊИВА

· ПРИЛИКОМ ФЕДЕРАЛИЗАЦИЈЕ УНУТАР БиХ НЕЋЕ СЕ ФОРМИРАТИ НОВЕ ГРАНИЦЕ ВЕЋ ЋЕ СЕ ПОШТОВАТИ ПОСТОЈЕЋЕ ЕНТИТЕТСКЕ И КАНТОНАЛАНЕ ГРАНИЦЕ

· НЕЋЕ БИТИ НИКАКВЕ РАЗМЈЕНЕ ТЕРИТОРИЈА ИЗМЕЂУ ЕНТИТЕТА ИЛИ НОВИХ ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА

· НЕЋЕ БИТИ НИКАКВИХ ЕКСТЕРИТОРИЈАЛНИХ ЈЕДИНИЦА НИТИ ПОЛИТИЧКО-ТЕРИТОРИЈАЛНИХ ЈЕДИНИЦА ПОД ЈУРИСДИКЦИЈОМ БиХ

· ОДРЖИВ ПОВРАТАК У ПРЕДРАТНА ПРЕБИВАЛИШТА ОСТАЈЕ ТРАЈНИ ЗАДАТАК ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА

· ОСТВАРЕНИ И НОВИ ПОВРАТАК СЛУЖИ КАО КОХЕЗИВНО ТКИВО ФЕДЕРАТИВНЕ ДРЖАВЕ

· ПОЛИТИЧКО ПРЕДСТАВЉАЊЕ У СКУПШТИНАМА ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА ОСТВАРУЈЕ СЕ НА ОСНОВУ БРОЈА ГЛАСОВА

· ЗАСТУПЉЕНОСТ У ИЗВРШНОЈ ВЛАСТИ ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА МОЖЕ СЕ ОСТВАРИВАТИ, НА ПРИМЈЕР, НА НИВОУ ЈЕДНЕ ТРЕЋИНЕ РАЗЛИКЕ ПРЕДРАТНОГ ПОСТОТКА СТАНОВНИШТВА И ПОСТОТКА ОСВОЈЕНИХ МАНДАТА

· ОДЛУКУ О СПАЈАЊУ КАНТОНА, ОДНОСНО ЖУПАНИЈА, О ФОРМИРАЊУ ИЛИ СТАТУСУ ФЕДЕРАЛНЕ ЈЕДИНИЦЕ ДОНОСЕ СКУПШТИНЕ ЕНТИТЕТА ОДНОСНО КАНТОНА

· БиХ МОГУ ЧИНИТИ ТРИ ФЕДЕРАЛНЕ ЈЕДНИЦЕ: РЕПУБЛИКА СРПСКА, БОСНА И ХЕРЦЕГ-БОСНА

· ФЕДЕРАЛНА ЈЕДИНИЦА БОСНА MOЖЕ ОБУХВАТАТИ: УНСКО-САНСКИ КАНТОН, СРЕДЊОБОСАНСКИ КАНТОН, ЗЕНИЧКО-ДОБОЈСКИ КАНТОН, БОСАНСКО-ПОДРИЊСКИ КАНТОН, ТУЗЛАНСКИ КАНТОН И КАНТОН САРАЈЕВО

· ФЕДЕРАЛНА ЈЕДИНИЦА ХЕРЦЕГ-БОСНА МОЖЕ ОБУХВАТАТИ: ПОСАВСКИ КАНТОН, ЛИВАЊСКИ, ЗАПАДНО-ХЕРЦЕГОВАЧКИ КАНТОН И ХЕРЦЕГОВАЧКО-НЕРЕТВАНСКИ КАНТОН, ОДНОСНО ЖУПАНИЈЕ

· ФЕДЕРАТИВНА БиХ ИМА ПАРЛАМЕНТ ФЕДЕРАЦИЈЕ, ПРЕДСЈЕДНИШТВО ФЕДЕРАЦИЈЕ ЧИЈЕ ЧЛАНОВЕ ДИРЕКТНО БИРАЈУ ГРАЂАНИ ФЕДEРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА И САВЈЕТ МИНИСТАРА.

U RAZGOVORIMA I DOGOVORIMA OKO NOVOG USTAVA TEMELJNO POLAZIŠTE MORA BITI DEJTONSKI SPORAZUM. ON JE I OSNOVA ZA ODREĐIVANJE NADLEŽNOSTI FEDERATIVNE BiH I ONA BI UGLAVNOM PREUZELA ONO ŠTO JE ODREĐENO OPŠTIM OKVIRNIM SPORAZUMOM ZA MIR. SVE OSTALO BI BILO U NADLEŽNOSTI FEDERALNIH JEDINICA.

ИНТЕРАКТИВНА ФЕДЕРАЦИЈА МУЛТИЕТНИЧКИХ АЛИ ЈЕДНОВЕЋИНСКИХ ФЕДЕРАЛНИХ ЈЕДИНИЦА, КАКВУ ПРЕДЛАЖЕМ, ОМОГУЋАВА БиХ:
· НАСТАВАК ТРАДИЦИЈЕ МУЛТИЕТНИЧНОСТИ И МУЛТИКОНФЕСИОНАЛНОСТИ
· ГАРАНЦИЈУ ОПСТАНКА ТРИ НАЦИЈЕ ПОД СВОЈИМ ИЗВОРНИМ ПОДНЕБЉЕМ
· ПОСТОЈАЊЕ И РАЗВОЈ У СТАБИЛНОМ РЕГИОНУ
· ДЕМОКРАТСКИ, ДЕЦЕНТРАЛИЗОВАНИ И МОДЕРНИ ЕВРОПСКИ ОБЛИК ДРЖАВНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ



ПОД ИНТЕРАКТИВНОМ ФЕДЕРАЦИЈОМ ПОДРАЗУМИЈЕВАМ НОВУ ВРСТУ ФЕДЕРАЦИЈЕ КОЈА СЕ САСТОЈИ ИЗ МУЛТИЕТНИЧКИХ ЈЕДИНИЦА А ПРИСУСТВО ТРИ НАЦИЈЕ НА ЦИЈЕЛОМ ПОДРУЧЈУ И У СВИМ ОРГАНИМА ВЛАСТИ ТВОРИ ТО ИНТЕРАКТИВНО ТКИВО ОПСТАНКА. ЈЕДИНО ТАКВА ПЛИВАЈУЋА, САМОРЕГУЛИРАЈУЋА, БАЛАНСИРАНА ФЕДЕРАЦИЈА БЕЗ МАЊИНА ГАРАНТУЈЕ ОПСТАНАК. БЕЗ ОБЗИРА ШТО ЈЕ НЕКО ЕВИДЕНТИРАО И ДВИЈЕ СТОТИНЕ ОБЛИКА ФЕДЕРАТИВНОСТИ, НЕ ВЈЕРУЈЕМ ДА ПОСТОЈИ МОДЕЛ КОМПАТИБИЛАН СА ОВДАШЊОМ РЕАЛНОСТИ. НАРОЧИТО НИЈЕ МОГУЋЕ ПРИМИЈЕНИТИ КЛАСИЧНЕ ОБЛИКЕ СТАТИЧНЕ ФЕДЕРАЦИЈЕ. О ЦЕНТРАЛНОЈ, УНИТАРНОЈ ИЛИ ЈЕДИНСТВНОЈ ДРЖАВИ НЕ ТРЕБА НИ ГОВОРИТИ.