понедељак, 21. март 2016.

БОЉЕ
У БИРАЧКЕ ОДБОРЕ
НЕГО НА
СЛОБОДНЕ ИЗБОРЕ

Бирачки Одбори су одавно постали Нечист.
У слободним, вишстраначким, свијетлим, мултиетничким, изборима, у истој таквој и још љепшој Босни и Херцеговини.
Више је знакова да Бирачки Одбори фалсификују резултате избора, учествују у криминалу и корупцији.
Ако у свом саставу имају једног или два левата, аутсајдера, припроста члана.
Ако неки Чудо Кандидат добије нелико пута више гласова од свих других заједно са своје листе.
Ако двојица или тројица кандидата унутар једне листе, или чак унутар супарничких листа, добију скоро идентичан број гласова.
Ако кандидат неке странке добије навиљак гласова на бирачком мјесту гдје та странка никада није добила значајнији резултат и увијек је губила.
Ако неко не прође за Начелника Општине а за двије године прође за Народног Посланика.
И тако запетљаније.
Како се то ради.
Лако. Чланови БО, који се не знају од јуче, у садејству са посматрачима, договоре да након затварања бирачког мјеста, преброје страначке гласове и узме свако своје па се раздвоје за рад у комисијама. Па, онда, на листићима додају крстиће одређеним кандидатима са листе.
То је основна, поштена варијанта лоповлука.
Постоји још безброј и унутарстраначких и интерстраначких варијација.
У тим основним непоштењима Бирачких Одбора, учествују појединци, или парови, кандидати који директно или преко уходаних мешетара, договарају те аранжмане са члановима БО које предложи њихова странка. Цијене варирају.
Морам рећи да мали дио кандидата разумије о чему се ради. Остали углавном иду на изборе и на листе Нако. Отприлике као да пођу на Славу а дођу на Сахрану.
Политичка Странка тешко може спријечити такву дјелатност својих кандидата и предложених чланова БО. Може само развијеном инфрастрктуром и разрађеним челичним процедурама.
Интересорна радна група, како то ауторитативно звучи, радила је мјесецима и није дирнула ни у шта, од Мостара до Територије за избор Хрватског Члана Предсједништва.
Али јесте предложила унутарстраначки цензус од 15% за локалне и 30% за опште изборе. Тај постотак се односи на број гласова Странке чији је кандидат у питању. Ако не добије те постотке не може прескочити никога на листи испред себе. И тако се докопати врха листе који улази у скупштину.
Шта ће донијети ова наизглед небитна зајебанција.
·        Поскупиће значајно Глас на бирачком мјесту.
·        Заоштриће се унутарстраначка борба за врхове листа, гдје су мјеста за улазак сигурна. А то увијек значи да расте важност све мањег и мањег броја људи који одређују редослијед на листи.
·        Ојачаће ауторитарност унутар Странке, дакле.
·        Елитизоваће кандидатске групе које пролазе у скупштине
·        Значајно ће сузити шансе највећем дијелу кандидата са листа.
·        Бирачки Одбори ће много даље скочити у Криминализацији и Фалсификацији.
Нејасно је зашто је ИРГ дигла те постотке на тај ниво. Јер то није корак ка затвореним листама. Затворена листа је листа без личних гласова. Ту Странка одређује редослијед и он се више не може мјењати.
Ово је само хаотична анархизација. Која ће донијети дерегулацију политичког страначког миљеа.
Чак и потпуно затворене листе могу да настану на основима унутарстраначке демократије. Мјесни одбори за бирачка мјеста, која странка их има, предлажу редослијед на листи. Када се то, без фалсификовања, преточи у коначан редослијед, добије се најдемократскији поредак кандидата. И највеће шансе за подршку од чланова и симпатизера.
Овај процентуални маневар ИРГ, ако прође у измјене закона, може, у једном дуљем времену да значајно смањи важност политичких странака и унутарстраначке демократије и архитектуре.

А то значи даљу разградњу друштва у том сегменту.