четвртак, 12. март 2015.

КАКО
УВРНУТИ МУДА
ЛОКАЛНОЈ ВЛАСТИ
II

Дакле, гдје смо оно јуче стали.
Шта су, који су и гдје су, проблеми у функционисању локалне власти у укупом властничком мозаику Републике Српске.
·        Републичка Власт не зна шта ради Локална Власт. Без обзира да ли су на власти, у општини, Наши или Њихови. Или будибогснамице, као Вучуревић.
·        Републичка Власт, Народна Скупштина прије свега, а и Влада, немају никакаве ефективиније надлежности над Локалним Властима.
·        Министарство локалне управе и самоуправе је као мушка сиса на кактусу у пустињи. Непотребно. Нити се коме тамо иде.
·        Константно се појављују одметнути начелници и градоначелници. Мићић, Петровић, Крмснаовић ономад, Вучуревић. А они ситнији су паметнији, они се ушуте и раде своје. Само понекад се у неким структурама неко сјети А, да, ја сам и заборавио да постоји Невесиње.
·        Улагања у локалне заједнице реализују се стихијски. Нема ни једног система. Ни Ваши сте, ни Наши сте. Нико нигдје није донио и усвојио план улагања.
·        Локални избори служе за тренинг ситног криминала и лоповлука, за фалсификовање воље бирача, за постизборну злоупотребу власти и за исмијавање политичког система. У Кнежеву је, на прошлим локалним изборима, странка оног Калинића Бијелог Анђела, добила три одборника. Ја знам како. Али необјашњиво је.
Шта да се ради.
·        Законодатура се мора темељно промијенити. Два нивоа власти се морају проближити. Тако да Локална Власт буде под лупом Републичке, више него до сада а у мјери користи грађанима и локалним малим заједницама.
·        Народна Скупштина треба да доноси одлуке о именовању начелника и градоначелника. На приједлог Странке која је добила највише гласова за одборничку листу.
·        Нико не може бити два пута начелник.
·        Нико не може бити два пута одборник.
·        Нико не може бити одборнии или начелник ако има неки тржишни интерес, или неко из његове уже и шире породице. Нпр. Ја одборник а мој брат има каменолом и камионе за насипање путева.
·        Критеријуми за кандидовање одборника и начелника, морају да буду законски уређени. Скривање података пред општинском изборном комисијом, као евидентичарем кандидатура, треба да буде кривично дјело.
·        Укинути институт  Скупштинске Већине у локалној скупштини и Предсједника Скупштине повлака Бравара. У инцидентним ситуацијама. Скупштином аутоматски предсједава одборник из странке која има највише гласова. А већина се формира од тачке до тачке, које делегира Начелник.
·        Народна скупштина, једном годишње, треба да расправља о извјештају градоначелника у Републици Српској а о стању у Граду. Са правом усвајања мјера, и опозива градоначелника.
·        Народна скупштина, код усвајања Буџета мора да усвоји и план улагања у општине (путеви, водовод, струја, насипи...). На основу мишљења струке, владе и приориета. Тада се одсијецају феудалци, рукавџије, степеничари, корумптивци итд.
·        Да би се политичка сценица у општини укрупнила, стабилизовала и повезала са републичком сценом, цензус мора бити виши од 5% а локални избори се морају одржавати када и општи.
·        Министарство локалне управе и самоуправе треба укинути. Потребно је Министарство Културе, нпр.
·        На свакој сједници Владе, педесет пута годишње, посебна тачка треба да буде стање у три општине у Републици Српској. А Влада треба да има надлежности за препоруке, контроле па и одлуке у изузетним случајевима и областима.
Републици Српској дугрочно је потребна стабилна власт. Она не може да буде стабилна само на 42 и више у Народнј Скупштини, у Влади која неће пасти, у подршци Јавности.
Она мора да буде стабилна у пуној конструкцији. На свим нивоима. И у свим дијагоналама.
Таква стабилност ће уштедјети много пара, а оне које се утроше даће већи ефект.
Истовремено, смањиће се број губара, црвице, криминалаца и лопова, који, на дужи рок, неповратно девастирају НДД Сферу.

Системска Стабилност Власти Републике Српске, незамјењива је брана Унитаризму и једни пут ка Самосталности Републике Српске.