АВ
АВ ЈАВНОСТ
Кад сам био
мали, сједио сам, једног од многијех дана, на великом Дуду, у дну нашег
сиротињског дворишта, који је био толико велики да се надвијао преко цијеле
прашњаве цесте, посуте бијелим туцаником из каменолома у Добоју а коју је,
цесту, службени путар редовно одржавао тако да рупице нигдје није било, иако је
од механизације имао само кабаницу, за случај кише, лопату, жељезне грабље и
климаве дрвене тачке.
Сједећи
тако, сав умазан дудовима, знао сам сваки пут, у реалном времену, кад се неко
појави на путу, још одозго, докле и не видим, од цркве или од школе.
Сеоска Јавност,
састављена од шкевради, пашчади, керова, штенади и куја, редно је излазила на
канал, с једне или с друге стране пута, код богатијих, само до тарабе, а код
најсиромашнијих до иза живице, и шкомукала, лајала и режала на пролазника.
Пошто је Дуд
био огроман, а ја био стално гладан, мој дудоход трајао је данима.
Имао сам
времена да до крајњих граница проникнем у филозофију сеоског крајпуташког
лавежа. Како никад више, у животу и у школама, нисам успио ни са једном
филозофијом.
Што је
пролазник већи, пасија јавност је жешћа. Кад наиђу волови, посавци, од по шест
метара, земља гори а оструга се кида. Иако је дебела ко грабљиште.
Кад наиђе
Аранђел са коњима, он је једини имао коње, пошто је код мене претежно био
волујски крај, пашчад, и мала и велика, узоре баште и преоре ледине па дјеца не
могу ни лопте да играју.
Кад наиђе
неки сиротан, са мршавим волујцима у јарму и дрвеним колима која нису видјела
коломаза откад су склопљена, елан вођа лавежи нагло спласне.
А онда ја,
на Дуду, држећи се за највећи дуд у крошњи, погађам. Јел иде Спасоје. Или иде
Радоје. Или иде Дамљан. Или иде Раденкова маћија. И присјећајући се тих колона
сиротње, испод Дуда наиђе Спасоје.
Кад, пак,
наиђе неко из елите, на бициклу, са посјајеном копчом за ногавицу, Јавност
Лајања се такође узбуди, подигне и ужари, као кад наиђе она једина сеоска коњска
запрега.
Сиђем,
једног дана, са рајског дуда, и кренем према Цркви. Онако бос, скоро гологуз,
подеране мајице, веће од мене за два педља.
Нико ни да
погледа. Понеко подигне лијево уво, или десно, зависно с које је стране пута. Један
жућо отвори око па клапну муву, мене и не погледа.
Гледајући у
њих, ударим великим прстом укамен и одмах прокрварим нокат. Расцијепим га. Јауко
сам ко да ме гуле. Ни тад се нико од пачшади, керова, цука, штенади и куја,
није огласио.
Вратим се
са пола пута.
Одмах на Дуд,
да неко не види крвав прст, и да још буде какве приузе по голој гузици.
Размишљао сам,
послије, много о свему томе, и кад сам у школу пошао тим путем.
Како знају
на кога треба да лају. А на кога нема сврхе и репом мрднути. Како никад пси не
иду у шуму да лају. Увијек крај пута. И веома ријетко на пут. Како знају да у
шуми нема никог за лајање на њега. Зашто лају на волове који вуку кола кад они
нити хоће нити могу, нити знају, да их вуку. Зашто је све подијељено и додијељено.
Некоме да шкрипи, некоме да вуче а некоме да лаје.
Сјећам се
коданас. А и не треба да се сјећам јер је увијек тако. Лежи у ладу, жега је, лиже
гузицу, тријеби буве, ако има зубе, почеше се, задњом шапом, повремено, иза ува,
а онда, кад неко важан наиђе, скочи ко опарен и лаје ко да иде њемачка
моторизована есес дивизија.
А чим
прође, отресе прашину, погледа у кућног домаћина, да ли је видио да је Оно
лајало. Ако домаћин погледа у њега, маше репом по прашини ко свртањ предкишу.
Да. Историја
Пасије Јавности се не мијења.
Послије је,
Дуд, да прости неко, постао велики. Одвео ме по разним путевима и пругама, по
животима и смртовима.
Али гдјегод
сам био и штагод да сам чуо, лавеж је увијек била иста. Ко и данас.
Тачно знам
кад иде Спасоје, кад волови шестометарци, кад буше са голим ребрима, кад
Радоје.